لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

چرا با اطفال اهل هنود در مکاتب افغانستان برخورد دوگانه می‌شود؟


نماینده اهل هنود و سکهـ افغانستان در مشرانو جرگه می‎گوید که با اطفال آن‎ها در مکاتب برخورد دوگانه صورت می‎گیرد.

نماینده این اقلیت می‌گوید، از جمع ۱۳۰۰ تن باشنده‌های اهل هنود افغانستان تنها سه تن آن‎ها توانسته‌اند تحصیلات عالی‌شان را تمام کنند.

انارکلی هنریار نماینده اهل هنود و سکهـ در مشرانو جرگه می‎گوید به دلیل آزار و اذیت که اطفال‌شان در مکاتب از سوی سایر شاگردان می‎شوند، نمی‎توانند به دروس‌شان ادامه دهند.

هنریار می‎گوید، بسیاری از اطفال بخاطر آزار و اذیت لفظی که از سوی کودکان دیگر می‎شوند مکتب را ترک می‎کنند و به گفته وی حتی نمی‎توانند مکتب را به پایان برسانند.

به گفته خانم هنریار، تعداد اندک نوجوانان در مکاتب مصروف درس هستند که آن‌ها نیز در ساعات تفریع و حتی در محیط مشکلات دارند.

انارکلی هنریار
انارکلی هنریار

او افزود:

"اطفال که در مکاتب عام و عمومی در صنوف بالا درس می‎خوانند مشکلات خود را در ساحات تفریح و حتی از خانه که به مکتب می‎روند در راه مورد تبعیض آزار و اذیت قرار می‎گیرند و یک تعداد اطفال خرد که مورد آزار قرار می‎گیرند مادران و پدران‌شان آنان را اجازه نداند که به دروس‌شان ادامه دهند این از جمله مشکلات اساسی است که در معارف وجود دارد."

خانم هنریار می‎گوید مشکلات در معارف کشور سبب شده تا برخی از باشنده‎های اهل هنود و سکهـ مجبور شوند تا کشور را ترک کنند تا کودکان‌شان در دیار مهاجرت به دروس‌شان ادامه دهند.

از سوی هم سندیب سردار سنگهـ که ۱۲ سال سن دارد در صحبت با رادیو آزادی گفت بخاطر آزار و اذیت که از سوی همصنفی‌هایش می‎شد مکتب را ترک کرده‎است.

سردار سنگهـ می‎گوید، هنگام رخصتی مکتب حتی از سوی شاگردان مورد لت و کوب نیز قرار می‎گرفتند.

این اقلیت بیشتر مورد تبعیض قرار گرفته‌است.
این اقلیت بیشتر مورد تبعیض قرار گرفته‌است.

او افزود:

"زمانی‎که مکتب می‎رفتیم موهای ما را می‎کندن ما را لت و کوب می‎کنند ما برای‌شان می‎گوییم ما کار با شما نداریم اما آن‎ها قبول نمی‎کنند هنگام رخصتی مکتب نیز همرای ما جنگ می‎کنند به همین دلیل مکتب را ترک کردم در درمسال یک کورس ساختیم در آن‌جا درس می‎خوانیم."

سردار سنگهـ می‎گوید ما می‎خواهیم تا با هم دوست و برادر باشیم زیرا ما با آن‎ها هیچ فرقی نداریم.

اهل هنود و سکهـ افغانستان تنها در کابل نه بلکه در شماری از ولایات کشور بودوباش می‎کنند.

این بار اول نیست که اهل هنود افغانستان که از مشکلات‌شان شکایت می‎کنند بلکه پیش از این نیز در این مورد شکایت داشته اند اما به گفته آنان تا کنون از سوی حکومت به آن رسیدگی نشده‎است.

از سوی هم وزارت معارف افغانستان مشکلات مردم اهل هنود در مکاتب را تائید کرده می‎گوید که تا حدی به مشکلات آنان رسیدگی شده‎است.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت معارف تلاش می‎نماید تا زمینه بهتر تعلیمی را بدور از تعصب و تبعیض برای اهل هنود و سکهـ در کشور فراهم نماید.

حقمل: ما مشکلات آن‎ها را در جاهای درک کردیم در جای که آن‎ها اکثریت بودند برای آنان مکاتب خاص ایجاد کردیم.
حقمل: ما مشکلات آن‎ها را در جاهای درک کردیم در جای که آن‎ها اکثریت بودند برای آنان مکاتب خاص ایجاد کردیم.

او افزود:

"ما مشکلات آن‎ها را در جاهای درک کردیم، در جای که آن‎ها اکثریت بودند برای آنان مکاتب خاص ایجاد کردیم، در جاهای که آنان حد را تکمیل کرده نمی‎توانند وزارت معارف افغانستان جداً در سدد این است که در بین مردم افغانستان تمامی باشنده‎های افغانستان هماهنگی را بوجود بیاورد و آن هماهنگی با استفاده حقوق همسان، اشتراک در تمامی سهولت‎ها و خدمات اجتماعی مانند درس از این طریق براه میاید بنابر این هر کس اتباع افغانستان را در یک صنف و زیر یک چتر قرار داده و برای‌شان تعلیمات فراهم می‎کنیم."

آقای حقمل همچنان از مردم اهل هنود می‎خواهد تا مشکلات‌شان در بخش معارف را با آنان شریک سازند تا به آن رسیدگی شود.

برخی از بزرگان اهل هنود و سکهـ می‎گویند، باوجودی‎که آنان افغان اند ولی مسلمانان ساکن در افغانستان آنان را افغان نمی‎پندارند و به همین دلیل اطفال‌شان را در مکاتب مورد آزار و اذیت قرار می‎دهند.

آنان می‎گویند تعلیم یگانه مشکل اهل هنود و سکهـ در افغانستان نیست بلکه در سایر عرصه‎ها هم بعضاً مورد تبعیض قرار می‌گیرند که جداً باید حکومت بدان توجه نماید.

چندی قبل لالا دلسوز یکی از دوکانداران اهل سکهـ در شهر کندز با دلایل نامعلومی از سوی افراد ناشناس کشته شد که تا هنوز عامل آن دستگیر نشده‎است.

آنان می‎گویند اگر از سوی مقامات حکومتی به مشکلات تعلیمی اطفال‌شان توجه صورت نگیرد ناگزیر خواهند بود تا از افغانستان مهاجرت نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG