لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

ملا امامان مساجد در هرات در بست خدمات ملکی مقرر می‌شوند


حکومت افغانستان برنامه را روی دست گرفته‌است تا ملا امامان مساجد را به‌عنوان کارمندان دولتی استخدام کند.

مسئولان در اداره ارشاد حج و اوقاف هرات می‌گویند روند امتحان این افراد از طریق رقابت آزاد در مرکز شهر آغاز شده و سپس ملا امامان مساجد در ولسوالی‌های پانزده‌گانه این ولایت نیز شامل این برنامه خواهند شد.

عبدالواحد آثمی رئیس اداره ارشاد حج و اوقاف هرات می‌گوید، آنان در نظر دارند تا از این طریق ارتباط میان عالمان دین با حکومت را به وجود آورند.

وی گفت:

"امتحان که گرفته شد در گام نخست از شهر هرات آغاز شد که حدود ۱۷۰ نفر از خطبا از شعیه و سنی در این امتحان شرکت کردند و بعد از این مرحله امتحان می‌رویم به امتحان ولسوالی‌ها. کسانی که موق می‌شوند به صفت مأمور رتبه چهار در خدمات ملکی تعیین می‌شوند."

آن‌طوریکه مسئولان اداره حج و اوقاف این ولایت می‌گویند حدود ۶۵۰۰ مسجد در این ولایت فعال اند که تنها ۲۶۸ مسجد به صورت رسمی فعالیت دارند.

آنان می‌پذیرند که برخی ملا امامان با استفاده از منابر تبلیغاتی را علیه دولت براه انداخته و مردم را به دفاع از مخالفان مسلح دولت تشویق می‌کنند.

شورای علما در حوزه غرب افغانستان خوشبین است که روند استخدام ملا امامان از طریق رقابت آزاد می‌تواند جلو سوء استفاده برخی افراد از طریق منابر را بگیرد.

مولوی عبدالله وثیق عضو شورای علمای حوزه غرب افغانستان می‌گوید، برخی افراد و حتی مخالفان مسلح دولت به نام ملا امام، در مناطق دوردست و ولسوالی‌ها بر ضد دولت از طریق مساجد تبلیغ می‌کنند و از جوانان می‌خواهند که به گروه‌های مخالف دولت بپوندند.

وی افزود:

"مسئله علم مانند آفتاب روشن است که کی عالم است و کی نیست، درست است که فتواهای عجیب و غریب از بعضی افراد در بعضی جاها صورت می‌گیرد اما باید جامعه ما هوشیار باشند و بفهمند و تنها به لباس و پوشش اکتفا نکنند بلکه حقیقت، علمیت و حقانیت را باید درک بکنند."

مسئولان در ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات می‌گویند در نخستین مرحله از امتحان رقابتی ۲۶۸ تن به عنوان ملا امام مساجد در این ولایت استخدام خواهند شد و بعد از سپری کردن این پروسه ماهانه ده هزار افغانی از سوی دولت افغانستان معاش دریافت خواهند کرد.

سید عظیم کبرزانی نماینده مردم هرات در شورای ولایتی از این برنامه استقبال کرده ابراز امیدواری می‌کند که حکومت افغانستان در سال‌های آینده تشکیلات بیشتری را به این بخش اختصاص دهد.

وی گفت:

"این نیاز به کار بیشتری دارد، حکومت افغانستان بودجه لازم را ندارد. برای اولین بار است که این گام برداشته شده و امیدوار هستم که در سال‌های بعدی ما شاهد تشکیلات بیشتر و بست‌های بیشتر در ولایت هرات باشیم."

نگرانی‌ها از موجودیت مساجد غیر رسمی در ولایت هرات در همسایگی ایران افزایش یافته است.

عدم کنترول حکومت به برخی از مساجد در مناطق دور دست باعث افراط‌گرایی دینی شده‌است.

مسئولان اداره حج و اوقاف می‌گویند حکومت باید در مرحله نخست خطبا را تحت پوشش این برنامه قرار می‌داد.

سید عبدالواحد عاصمی مسئول این اداره می‌گوید، خطبا بخاطر جمعیت زیاد مردم در نمازهای جمعه می‌توانند روابط میان دولت و مردم را مستحکم سازند.

او تأکید کرد که تداوم این روند می‌تواند جلو تبلیغات مخالفان مسلح علیه دولت را بگیرد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG