لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

صیاد: تمویل انتخابات از سوی تمویل کننده‌ها در حد وعده باقی مانده‌است


در حالیکه سر و صدها بر غیر قانونی شدن کار ولسی جرگه افغانستان با گذشت هر روز بلندتر شده می‌رود اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برای برگزاری انتخابات پیشرو مصمم اند اما بودجه کافی در اختیار ندارند.

گلا جان بدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که شرکای بین‌المللی تا هنوز آمادگی شانرا برای تمویل انتخابات پیشرو نشان نداده‌اند.

گلا جان بدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
گلا جان بدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

وی گفت:

"متأسفانه تمویل کننده‌های بین‌المللی تا هنوز فقط وعده داده و گام عملی را انجام نداده‌اند و متأسفانه ایستادگی تاکنون نکرده تا کمیسیون بتواند در مورد کار‌هایش تصمیم جدی بگیرد."

وی همچنان گفت طرح حوزه‌های انتخاباتی از مدت دو ماه به این سو منتظر تصویب شورای وزیران است.

چالش امنیتی نیز یک مشکل فرا راه برگزاری انتخابات پیشرو از سوی این کمیسیون خوانده می‌شود

مسئولان این کمیسیون می‌گویند که پس از اعلام نتایج ارزیابی‌های کمیته کاربرد تکنالوژی که تا پایان روز سه شنبه روشن می‌شود، تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها نیز مشخص خواهد شد.

این در حالیست که شماری از فعالان مدنی و باشنده‌های شهر کابل روز دوشنبه در برابر ساختمان ولسی جرگه افغانستان دست به اعتراض زده و می‌گفتند که کار این جرگه غیر قانونی و نقض آشکار قانون است.

پیش از این فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان دوره تقنینی امتیازی برای شورای ملی را شرم‌ آور خوانده و از حکومت خواسته بود تا به دوره امتیازی نقطه پایان بگذارد.

بر اساس قانون اساسی، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی در بهار سال ۱۳۹۴ باید برگزار می‌شد اما تا هنوز این کار نشده‌است.

از سوی هم شماری از حقوق دانان افغان می‌گویند که حکومت برای تقویت دموکراسی و نظام روی برگزاری انتخابات پیشرو توجه جدی کند.

کبیر رنجبر گفت هر چند تمدید کار ولسی جرگه بجا بوده اما ادامه بیش از حد آن نظام را تحت پرسش قرار می‌دهد.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی
کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی

وی گفت:

"کار ولسی جرگه تمدید شد و کار درست صورت گرفت بخاطریکه ارکان عمده ثلاثه دولت از بین می‌رفت و به نظام استبدادی مبدل می‌شد و وزرا هم مشروعیت‌ شانرا از دست می‌دادند."

آقای رنجبر تأکید دارد که یگانه گزینه برگزاری انتخابات است.

وی می‌گوید که باید حکومت به رفع چالش‌های موجود فرا راه برگزاری انتخابات هر چه زودتر دست به کار شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG