لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

صیاد: تاریخ انتخابات بعد از ارزیابی کمیته کاربرد تکنالوژی اعلام می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، نتایج ارزیابی‌های کمیته کاربرد تکنالوژی جدید در انتخابات می‌تواند برای بکارگیری از تکنالوژی برای برگزاری یک انتخابات شفاف راه را هموار بسازد.

گلاجان بدیع صیاد عضو و سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از اعلام نتایج ارزیابی‌های این کمیته تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها نیز مشخص خواهد شد.

گلاجان بدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
گلاجان بدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود:

"کمیته به این هدف با ترکیب سه عضو، یک افغان و دو تبعه خارجی تشکیل شده، این کمیته از دیروز "سه شنبه" کار‌ش را آغاز کرده تا ارزیابی کند که عملی کردن سیستم بایومتریک در افغانستان چقدر می‌تواند به نفع باشد و تا چه حد عملی خواهد بود."

فیصله در مورد استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات آینده نزدیک به ۲۰ روز قبل در دیدار میان رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان صورت گرفته است.

پس از آن کمیسیون مستقل انتخابات بحث‌ها در این مورد را با کمپنی مسمی به "سمارت متیک" آغاز کرد.

قرار بود انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ماه میزان سال ۱۳۹۴ برگزار شود، اما به دلیل نا امنی‌ها و تأخیر در اصلاح نظام انتخاباتی این روند به تعویق افتاد.

این در حالیست که فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان در آغاز همین هفته گفت که باقی ماندن شورای ملی در دوره امتیازی تقنینی دیگر شرم آور است.

از سوی هم شماری از آگاهان مسایل انتخاباتی می‌گویند، استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات می‌تواند تا حدی مشکلات در این عرصه را رفع کند.

اما یوسف رشید یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، حکومت باید به رفع سایر چالش‌ها در این زمینه توجه جدی کند.

یوسف رشید یکی از این آگاهان
یوسف رشید یکی از این آگاهان

وی افزود:

"استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات می‌تواند تا حد مشکلات تخنیکی در رابطه به انتخابات را رفع بسازد اما موجودیت سایر مشکلات در این مورد قابل نگرانی است. آگاهی دهی عامه، ایجاد ظرفیت‌ها در افغانستان، به میان آوردن سیستم تدارکاتی منظم و رفع چالش‌های امنیتی از مشکلاتی اند که حل آن در کوتاه مدت مشکل به نظر می‌رسد."

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تلاش می‌کند تا از تکنالوژی جدید در انتخابات پیشرو استفاده کند، اما یوسف رشید آگاه مسایل انتخاباتی می‌گوید با توجه به محدودیت زمانی مشکل به نظر می‌رسد که از تکنالوژی جدید در این عرصه استفاده شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG