لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

مشرانو جرگه دوره تقنینی امتیازی برای شورای ملی را شرم‌آور خواند


مشرانو جرگه از رفتن شورای ملی به سال امتیازی هشتم ابراز نگرانی کرده می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتر از برگزاری انتخابات در آینده نزدیک، به مردم اطمینان دهد.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه پس از مطرح شدن نگرانی‌های سناتوران در پیوند به چگونگی انتخابات گفت که حکومت افغانستان باید به دوره امتیازی نقطه پایان گذاشته و دموکراسی واقعی را عملی کند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"انتخابات یک اصل دموکراسی است ما به این اعلانات میان خالی باور نداریم باید عملاً روز مشخص گردد تقویم انتخابات معلوم شود تا باور مردم به میان آید و برای حکومت و ملت و شورای ملی دیگر شرم است که منتظر سال تقنینی هشتم بمانیم و این جای شرم است."

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۶ ماه حوت ۱۳۹۵ اجلاس دوره شانزدهم سال هفتم امتیازی ولسی جرگه را افتتاح کرد.

ولسی جرگه در سال ۱۳۹۴ نیز کار‌اش را بر اساس فرمان تقنینی ادامه داد در حالی‌که باید در فصل بهار همین سال انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان برگزار می‌شد.

حکومت افغانستان گفته‌است که انتخابات پس از اصلاحات همه‌جانبه در نظام انتخابات راه اندازی خواهد شد.

به‌گفته مقامات افغان در زمینه اصلاحات دستگاه انتخاباتی در کنار تبدیلی کمیشنران در بخش‌های مختلف کار‌های صورت گرفته است.

سناتوران نگرانی دارند که مبادا به دلیل گسترش ناامنی‌ها و کُند کاری‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها باز هم شکار تأخیر شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات هرچند از تاریخ برگزاری انتخابات چیزی نمی‌گوید اما می‌افزاید که در زمینه گام‌های بنیادی برداشته شده‌است.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

نجیب‌الله احمدزی رئیس این کمیسیون در مورد گفت:

"ما دو طرح زمانی خود را به ریاست جمهوری فرستاده‌ایم با دونر‌ها هم در میان گذاشته ایم ما می‌خواهیم تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها شفاف و قابل قبول به مردم باشد."

قبل از این نهادهای نظارت از انتخابات، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان را در کار‌شان ناکام عنوان کرده و گفته‌اند که کار‌های که در زمینه انتخابات تا کنون باید انجام می‌شد صورت نگرفته است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تلاش می‌شود تا انتخابات آینده به‌گونه الیکترونیکی و عصری برگزار شود و این کار طبعاً زمانگیر است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG