لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

مشرانو جرگه: مبارزه علیه فساد باید نخست از ارگ آغاز شود


اظهارات اخیر رئیس جمهور در باره فساد در وزارت امور داخله با واکنش‎های تند مشرانو جرگه افغانستان روبه‌رو شده‎است.

مشرانو جرگه از حکومت افغانستان می‎خواهد به جای انتقاد در باره موجودیت فساد در وزارت امور داخله، گام‎های عملی برای مبارزه با این پدیده برداشته شود.

اعضای این جرگه روز سه شنبه همچنان تأکید کردند که به‌شمول ریاست جمهوری در ادارات مهم فساد به اوج خود رسیده‎است.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه می‎گوید، مبارزه با فساد اداری نخست باید از ارگ آغاز شود.

مسلمیار: آغاز کار باشد باید نخست از دفتر خود شروع کند.
مسلمیار: آغاز کار باشد باید نخست از دفتر خود شروع کند.

وی افزود:

"ما خواهان مبارزه با فساد اداری هستیم، البته در تمام بخش‎های نظام، اگر این کار تیمی و سلیقوی باشد ما با آن نیستیم، اگر آغاز کار باشد باید نخست از دفتر خود شروع کند و بعداً به وزارت‎های دیگر برود."

اعضای مشرانو جرگه در نشست روز سه شنبه همچنان گفتند که در حال حاضر به‌شمول ارگ ریاست جمهوری، فساد در شماری از نهادهای دولتی نیز به اوج خود رسیده‎است.

جمعه‌الدین گیانوال یکی از اعضای این جرگه می‎گوید:

"سخنان دیروز رئیس جمهور همه را ناراحت ساخت، ما فکر می‎کنیم که وزارت امور داخله به وی ارتباط ندارد چون می‎گوید که وزارت داخله قلب فساد اداری است، من می‎گویم که قلب فساد اداری ریاست جمهوری و شورای امنیت است که باید در برابر چنین فساد مبارزه شود."

در همین حال گلالی اکبری یکی از سناتوران افغان می‎گوید، رئیس جمهور باید به جای اظهارات بی‌جا، برای مبارزه با فساد گام‎های عملی بردارد.

آقای غنی وزارت امور داخله را قلب فساد اداری خواند.
آقای غنی وزارت امور داخله را قلب فساد اداری خواند.

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در سومین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا در کابل گفت، فساد اداری در نهادهای دولتی یک مشکل جدی است و بیشترین فساد در میان نهادهای امنیتی در وزارت امور داخله وجود دارد.

آقای غنی وزارت امور داخله را قلب فساد اداری خواند.

اما شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور از وزارت امور داخله به‌عنوان یک نمونه در بخش فساد اداری یاد کرده‎است و حکومت در برای مبارزه با فساد در تمام نهادهای دولتی، متعهد است.

وی افزود:

"وزارت امور داخله به عنوان یک نمونه‎است به خاطری که در این وزارت‎ها مثل دفاع و داخله، بخشی زیادی از منابع در همین‌جا مصرف می‎شوند، ولی اراده برای این است که اصلاحات در ادارات به وجود بیاید."

در همین حال یونس فکور یکی از کارشناسان سیاسی درین باره می‎گوید، بلند کردن انگشت انتقاد از سوی رئیس جمهور به یک یا دو وزارت این نگرانی را به میان میاورد که شاید رئیس جمهور وزارت‎های را مورد انتقاد قرار می‎دهد که وزیران آن از طرف رئیس اجرائیه معرفی شده‎اند.

وی همچنان گفت، رئیس جمهور از این‌گونه ابراز نظر خودداری کند و برای مبارزه با فساد اداری پالیسی را تهیه کند که مطابق آن اقدامات عملی صورت گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG