لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

هیواد: امریکا می‌خواهد شورشیان در افغانستان زیر فشار قرار گیرند


بحث‌ها در مورد فرستادن سربازان بیشتر خارجی به افغانستان از مهمترین مطالب روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته است، پس از آن که امریکا از فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان سخن گفت، کشورهای عضو ناتو روی این موضوع غور می‌کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید، برخی از مقامات امریکایی گفته اند که جنگ در افغانستان به نفع طالبان به پیش می‌رود و باید عملیات گسترده و مؤثر در برابر این گروه و دیگر مخالفان مسلح دولت صورت گیرد.

اما در سرمقاله آمده‌است که فرستادن نیروهای بیشتر خارجی به افغانستان به هدف مشوره دهی بهتر به نیروهای امنیتی افغان بوده و آنان درجنگ رویا رویی اشتراک نخواهند کرد.

سرمقاله نویس به این موضوع نیز اشاره کرده که مصارف نیروهای خارجی در افغانستان بسیار زیاد و حتی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در گزارشی پیش از این گفته که مصارف سالانه هر سرباز امریکایی در این کشور یک میلیون دالر است.

سرمقاله نویس نوشته که اگر پنج هزار سرباز خارجی دیگر به افغانستان فرستاده شوند به این معنی که پنج میلیارد دالر در یک سال مصارف آنان خواهد بود.

سرمقاله نویس با اشاره به این موضوع می‌گوید که بهتر است بجای افزایش نیروهای خارجی در افغانستان، تجهیزات و امکانات بهتر به دسترس نیروهای افغان قرار گیرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته است که کمیسیون خدمات دفاعی سنای امریکا از فرستادن نیروهای بیشتری خارجی به افغانستان حمایت کرده و گفته است که نتایج خوب در پی‌خواهد داشت.

سرمقاله نویس می‌گوید، اردو و استخبارات امریکا فیصله کرده‌اند که در جنگ افغانستان باید بی‌تفاوتی صورت نگیرد.

سرمقاله نویس گفته است که هدف از فرستادن نیروهای بیشتری خارجی به افغانستان سرکوب ساختن جنگجویان داعش و القاعده و زیر فشار قراردادن طالبان مسلح است، تا آنان به میز مذاکرده حاضر شوند.

سرمقاله نویس فرستادن نیروهای بیشتری خارجی به افغانستان را گام مثبت خوانده و گفته است که با این کار جغرافیای جنگ محدود خواهد شد.

دنیا

روزنامه دنیا نیز مطلبی را در این باره به نشر رسانده و نوشته است، سرمنشی ناتو گفته که نیروهای خارجی در افغانستان افزایش خواهند یافت اما تا هنوز در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده‌است.

این روزنامه در مطلبی دیگری با اشاره به تصمیم افزایش نیروهای خارجی در افغانستان به نقل از کارشناسان گفته که این اقدام سبب تشدید جنگ در این کشور خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG