لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

مقامات: اظهارات پاکستان روی فعالیت حقانی در افغانستان عوام فریبانه اند


وزارت داخله افغانستان اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر فعالیت گروه تروریستی درین کشور را بی اساس و عوام فریبانه می‎خواند.

این وزارت می‎گوید که همچو اظهارات بخشی از تلاش‎های فریبنده اسلام آباد است.

سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که اکنون جامعه بین المللی نیز به این باور است که پاکستان به خصوص اسختبارات این کشور از تروریزم حمایت می‎کند.

نجیب دانش گفت که هم اکنون نیز شبکه حقانی، شورای کویته و اکثر گروه‎های تروریستی در جوار مراکز استخباراتی پاکستان موقعیت دارند و از سوی همان کشور تمویل می‎شوند.

دانش: جهان معتقد است که مراکز گروه‎های تروریستی در پاکستان اند.
دانش: جهان معتقد است که مراکز گروه‎های تروریستی در پاکستان اند.

او افزود:

"آنچه را که این‎ها مطرح کرده‎اند فکر می‎کنم که عوام فریبانه است مردم افغانستان و جهان اکنون به این معتقد هستند که مراکز اصلی این شبکه و گروه‎های تروریستی در خاک پاکستان یا کشته شده‎اند و یا این‎که هنوز هم فعالیت دارد چون رهبری طالبان، اسامه و شبکه حقانی."

این در حالیست که روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از اعزاز احمد چوهدری سفیر پاکستان در امریکا نوشته‎است که شبکه حقانی به خاک افغانستان نقل مکان کرده و مقامات افغان بهتر است به جای مقصر دانستن پاکستان، این گروه را نابود کنند.

آقای چوهدری افزوده‎است که پس از عملیات گسترده ضد تروریزم که از سوی پاکستان انجام شده شبکه حقانی به افغانستان منتقل شده و از این کشور پاکستان را نیز تهدید می‎کند.

اما وزارت داخله افغانستان این عملیات پاکستان را یک حرکت نمایشی دانسته می‎گوید که پاکستان برای اثبات انجام این عملیات و تلفات شبکه حقانی هیچ اسناد موثق در دست ندارد.

درین حال شماری از احزاب سیاسی پاکستان در مورد همچو ادعاهای مقامات این کشور نظرات متفاوت دارند و به موقف افغانستان مهر تائید می‎گذارند.

الطاف حسین رهبر حزب متحد قومی غورزنگ گفته‎است، تا زمانی که مراکز تروریستان در پاکستان موجود باشند افغانستان به صلح و آرامش دست نمی‎یابد.

وی گفته‎است که گروه‎های دهشت افگن در پاکستان آزادانه گشت و گذار نموده و در افغانستان به نام جهاد از مردم پول جمع آوری می‎کنند.

نیروهای پاکستانی
نیروهای پاکستانی

از سوی هم افراسیاب ختک عضو حزب عوامی نشنل پاکستان گفته‎است که پاکستان باید سیاست اش در برابر افغانستان را تغییر داده و خواب کنترول افغانستان توسط مخالفین مسلح را فراموش کند.

در این حال انتظار خادم آگاه مسایل بین المللی نیز اظهارات مقامات پاکستان مبنی برفعالیت گروه حقانی در افغانستان را بی اساس می‎خواند.

اما وی می‎گوید که حکومت افغانستان باید در خصوص تامین امنیت تلاش‎های جدی را انجام دهد.

او افزود:

"دیگر حوصله جامعه جهانی لبریز شده‎است پاکستان باید به این پی ببرد که دیگر اظهاراتش بالای اذهان مردم و جامعه جهانی تاثیرندارد اما موقعیت شبکه حقانی یا هم طالبان در هر جای که باشد حکومت مجبور هست که امنیت خانواده‎های ما را تامین کند."

به باور آقای خادم اظهارات برخی از احزاب سیاسی فعال در پاکستان قابل توجه‎است اما وی می‎گوید که تغییر عملی در سیاست این کشور تا حدی دشوار است.

آقای خادم می‎گوید که حکومت افغانستان به سطح بین‎المللی فرصت بدست آورده‎است تا چهره اصلی پاکستان را به جهانیان واضح سازد چیزی که به گفته وی مورد استقبال جهانیان نیز قرار خواهد گرفت.

آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG