لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

یک جنرال افغان خواهان برگشت قوای خارجی به خط مقدم جنگ نیست


شماری از نیروهای افغان در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار
شماری از نیروهای افغان در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار

در حالیکه موضوع افزایش قوا در افغانستان تحت بحث و بررسی امریکا قرار دارد، "مبارزه نیروهای افغان همچنان ادامه دارد" عنوان گزارشی است که در مورد اوضاع جنگ جاری افغانستان به نشر رسیده‌است.

گزارشگر آژانس خبری رویترز جیمز مکینزی از یک جنرال افغان در چپرهار ننگرهار حکایت می‌کند که در پوستۀ نظامی‌اش که با خریطه‌های از ریگ پوشانیده شده‌است نشسته و می‌گوید:

"برای سرکوب طالبان و حفظ مناطقی که در دست نیروهایش اند، به نیروهای بیشتر و تجهیزات بیشتر نیاز دارد."

ولی یک چیز است که جنرال محمد نسیم سنگین خواهان آن نیست و آن عبارت است از، برگشت قوای خارجی به خط مقدم میدان جنگ.

جنرال سنگین می‌گوید:

"ما کشور خود را خوبتر می‌شناسیم و خود می‌توانیم دشمن را شکست دهیم."

وی می‌گوید، ناتو می‌تواند نیروهای افغان را آموزش دهد و تجهیز نماید، ولی ما خود سربازان را جلب خواهیم کرد.

در حالیکه مقامات ناتو راه‌های پیشرفت در افغانستان را بررسی می‌کنند، نیروهای حکومتی این‌ کشور با دشمن سخت‌سر و سلسلۀ از دشواری‌ها مواجه اند، از کمبود تجهیزات گرفته تا رهبری ضعیف، دخالت سیاسی و فساد گسترده.

در حالیکه کابل هفته گذشته شاهد حملات خونین به‌شمول حمله تانکر بمب بود که بیش از نود کشته بر جا گذاشت، درگیری‌ها در ولایات مختلف این‌ کشور هر ماه صدها نیروی افغان را به کام مرگ می‌برد.

جنرال محمد نسیم سنگین که در نو جوانی در کنار مجاهدین علیه نیروهای شوروی سابق می‌جنگید، لوای را رهبری می‌کند که هدف آن پاکسازی چپرهار از چنگ طالبان است، منطقۀ که در آن تنها بعضی مزارع کوکنار دیده می‌شوند، کوکنار پخته و آمادۀ نیشتر زنی.

مقامات امریکایی برای پلان آمادگی می‌گیرند که انتظار می‌رود بر اساس آن، ۳ تا ۵ هزار نیروی اضافی امریکایی به افغانستان به هدف آموزش قوای افغان فرستاده شوند، ولی نگرانی‌ها در حال افزایش اند که با این مسئله خطر آن می‌رود که امریکا دوباره در افغانستان، به جنگ آغشته شود.

شانزده سال بعد از کمپاین امریکا برای سقوط طالبان در افغانستان، بیش از ۱۳ هزار نیروی بین‌المللی هنوز هم در این‌کشور مستقر اند.

مقامات ناتو گفته اند، مأموریت جنگی را که در سال ۲۰۱۴ خاتمه دادند از سر نخواهند گرفت.

ولی به‌گفته مقامات، روی پلان‌های غور می‌کنند که بر اساس آن آموزگاران بیشتر گاه گاه از قرارگاه‌‌های شان برآمده و در عملیات‌های به سطح لواها مانند لوای جنرال سنگین در چپرهار، شریک گردند که این مسئله امکان دخالت آن‌ها را در جنگ محتمل می‌سازد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG