لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

شینواری: م.م و چین تلاش‌ها را برای تأمین صلح در افغانستان شدت بخشیده‌اند


در حالی که واشنگتن روی ترتیب استراتژی جدید خود برای افغانستان کار می‌کند، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که نتیجه تلاش‌های امریکا در افغانستان باید آشتی باشد.

جیمز متیس دیروز به کمیته بودجۀ مجلس نمایندگان کانگرس امریکا همچنان گفت، کشورش برای پیروزی در افغانستان تنها راه نظامی را در نظر ندارد.

او درین باره جزئیات بیشتر نداد.

آقای متیس این سخنان را در حالی ابراز می‌کند که حکومت افغانستان از آغاز دور تازه تلاش‌های صلح خبر می‌دهد.

ملالی شینواری یک مشاور رئیس جمهور غنی می‌گوید، سازمان ملل متحد و چین برای تأمین صلح در افغانستان تلاش‌های‌شان را شدت بخشیده‌اند.

او که گفته می‌شود پیش ازین در مذاکرات با مخالفان مسلح دولت نقش مهم داشته‌است دیشب به رادیو آزادی گفت:

شینواری: سازمان ملل متحد و چین برای تأمین صلح در افغانستان تلاش‌های‌شان را شدت بخشیده‌اند.
شینواری: سازمان ملل متحد و چین برای تأمین صلح در افغانستان تلاش‌های‌شان را شدت بخشیده‌اند.

"طوری احساس می‌شود که سازمان ملل متحد می‌خواهد که در پروسه صلح افغانستان نقش مثبت و میانجی را بازی کند که فکر می‌کنم این در مقایسه با سابق در ارتباط به پروسه صلح افغانستان یک تفاوت را نشان می‌دهد. همچنان چین حاضر شده‌است که بالای پاکستان چون تأثیر بیشتر دارد بحیث یک فشار مثبت واقع شود."

خانم شینواری در پاسخ به این سؤال که آیا افغانستان پاکستان را از معادله تلاش‌های صلح افغانستان بیرون ساخته؟ گفت تا زمانی که مراکز امن گروه‌های تروریستی در پاکستان موجود باشند، این کشور از معادله صلح بیرون کشیده نخواهد شد.

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به روز دوشنبه به کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت، که در استراتژی تازه امریکا در باره افغانستان تنها اقدامات برای متوقف ساختن جنگ نه بلکه تدابیر به سطح منطقه نیز شامل است.

جیمز متیس گفته‌است، سفارش‌هایش در مورد این استراتژی را به زودی به دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پیشکش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG