لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

ارگ: نهادهای مربوط دوسیه جنرال دوستم را هر چی زودتر یک‌طرفه کنند


ریاست جمهوری افغانستان از نهادهای عدلی و قضایی و لوی سارنوالی می‎خواهد تا دوسیه جنرال دوستم را هر چی زودتر یک‌طرفه کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در تازه ترین مورد گفته‎است، نهادهای عدلی و قضایی و لوی سارنوالی باید هر چه زودتر دوسیه مربوط به معاون اول رئیس جمهوری را نهایی سازند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهوری روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در این بررسی‎ها اگر عبدالرشید دوستم بی‌گناه ثابت شود، به کارش ادامه می‌دهد.

اما اگر در بررسی نهادهای عدلی و قضایی، معاون اول مجرم شناخته شود، در برابرش چه تصمیم گرفته خواهد شد؟

آزاد: موضوع معاون اول رئیس جمهور یک قضیه حقوقی است.
آزاد: موضوع معاون اول رئیس جمهور یک قضیه حقوقی است.

آقای آزاد می‎گوید:

"موضوع معاون اول رئیس جمهور یک قضیه حقوقی است، خواهش ما از نهادهای عدلی و قضایی و به خصوص لوی سارنوالی این‌است که هر چه زودتر اگر می‎شود این قضیه را یک‌طرفه کنند، هرگاه وی (معاون اول رئیس جمهور) مجرم شناخته شود به ارگان‎های عدلی و قضایی مربوط می‎‎شود که بررسی کنند و هرگاه جنرال صاحب دوستم بی‌گناه ثابت می‎شود، می‌آید و به کارش ادامه می‎دهد."

دوستم حدود یک سال می‎شود که به دفترش حضور چشمگیر نیافته‎است.

وی سال گذشته از سوی احمد ایشچی والی پیشین جوزجان متهم به بدرفتاری جنسی شد.

آقای ایشچی ادعا کرده‎است که جنرال دوستم وی را مورد بدرفتاری قرار داده‎است، قضیۀ که پیش از این لوی سارنوالی گفته بود، مورد بررسی آنان قرار دارد.

اما نزدیکان معاون اول این اتهامات را بارها رد کرده‎اند.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نهادهای عدلی و قضایی باید در باره این اتهامات تصمیم سیاسی اتخاذ نکنند.

او افزود:

"اتهامات که بر معاون صاحب وارد شده ما از اساس آنرا کرده‎ایم و باز هم رد می‎کنیم، می‎خواهیم که لوی سارنوالی و محاکم فیصله سیاسی نکنند و در این قضیه برخورد سیاسی نکنند."

آقای ته ینج همچنان می‎گوید، معاون اول رئیس جمهور به دلیل نارضایتی مبنی بر نپرداختن به طرح‎ها و ندادن صلاحیت به وی، به دفتر کارش اش حضور نیافته‎است.

به گفته وی، عبدالرشید دوستم در حال حاضر به دلیل انجام معاینات صحی در ترکیه به سر می‎برد و به زودی به کابل برخواهد گشت.

اما گل احمد مددزی معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان می‎گوید، لوی سارنوالی در چند ماه که گذشت باید در باره این اتهامات اسناد و مدارک را جمع آوری می‎کرد.

لوی سارنوالی در باره این گفته‎های معاون سخنگوی رئیس جمهوری ابراز نظر نکرده‎است.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG