لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

مسلمیار: تشکیل دهنده‌های ائتلاف باید از وظایف حکومتی شان کنار روند


تشکیل ائتلاف جدید سیاسی از سوی برخی مقام‌های بلند پایه حکومت افغانستان با واکنش‌های تندی برخی حقوق دانان و رئیس مشرانو جرگه این‌کشور روبرو شده‌است.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، ائتلافِ که از سوی مقام‌های بلند پایه حکومتی تشکیل شده به یک اپوزیسیون می‌ماند.

به گفته وی، اشخاص چون عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و عطا محمد نور والی بلخ که ائتلاف شکل داده اند باید از وظایف دولتی‌شان کنار بروند.

مسلمیار: تشکیل دهنده‌های ائتلاف باید از وظایف حکومتی شان کنار روند
مسلمیار: تشکیل دهنده‌های ائتلاف باید از وظایف حکومتی شان کنار روند

وی افزود:

"برنامه این ائتلاف که نشر شده من ماده وار تمام اهداف‌اش را خواندم شکل اپوزیسیون دارد، وقتی که شکل اپوزیسیون دارد باید از وظایف دولتی خود کنار بروند و یا هم از این برنامه بگذرند، این افراد در نظام آدم‌های کوچکی نیستند، خصوصاً دو نفر در رهبری نظام اند باید بنشینند با رهبری نظام و برنامه‌های خود را شریک کنند، به این شکل که هم در نظام باشند و هم در اپوزیسیون هم درست عمل نیست، از نگاه اخلاقی و هم از نگاه قانون درست نیست."

اخیراً محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و سرپرست حزب جمعیت اسلامی و عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیوی جمعیت به دیدار عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، ترکیه رفتند.

در این دیدار این چهره‌ها، ائتلافی را زیر نام "ائتلاف نجات افغانستان شکل دادند."

تشکل دهندگان ائتلاف نجات افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی را به اجراآت غیر قانونی و عملی نکردن به توافق سیاسی حکومت وحدت ملی متهم کردند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور گفته‌است، دست آورد و ناکامی‌های حکومت به کسانی بر می‌گردد که شامل این ائتلاف اند، زیرا به گفته وی اعضای این ائتلاف شامل حکومت و شورای امنیت ملی اند.

در حالی از شکل‌گیری این ائتلاف خبر داده می‌شود که عبدالرشید دوستم به دنبال اتهام مبنی بر بدرفتاری با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان، از چندی به این سو در ترکیه به سر می‌برد.

لوی سارنوالی افغانستان گفته است که دوسیه اتهام بر معاون اول رئیس جمهور زیر بررسی این نهاد قرار دارد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه هم به دنبال حمله خونین دهم جوزا و حمله انتحاری بر مراسم جنازه پسر معاون اول مشرانو جرگه، از حکومت خواست تا مشاور امنیت ملی و سران نهاد‌های امنیتی را برکنار کند، خواستی که از سوی حکومت پذیرفته نشد.

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه اخیراً در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته بود، چندین ماه شده‌است که موفق به ملاقات با رئیس جمهور نشده‌است.

عطا محمد نور والی بلخ پیش از این خبر داده بود که برای به دست آوردن سهم جمعیت، مذاکره با رئیس جمهور آغاز شده‌است، مذاکراتی که از انجام آن تا هنوز خبری نیست.

اتحادیه حقوق دانان افغانستان به کنار رفتن کسانی تأکید می‌کند که عضو حکومت اند و با ایجاد ائتلاف سیاسی از حکومت انتقاد می‌کنند.

گل احمد مددزی معاون این اتحادیه روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"درست نیست که یک شخص هم در حکومت کار می‌کند و هم ناقد حکومت است، این به قصه ملا نصرالدین می‌ماند که در شاخ درخت نشسته و کمر درخت را اره می‌کند."

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان از ابراز نظر در این باره خود داری کرد اما منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ می‌گوید،

فرهاد: ائتلاف نجات افغانستان در پی براندازی نظام نیست
فرهاد: ائتلاف نجات افغانستان در پی براندازی نظام نیست

وی افزود:

"این ائتلاف در پی براندازی نظام نیست بلکه در حمایت از حکومت وحدت ملی و نظام کنونی این ائتلاف ایجاد شده‌است."

در همین حال جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، بحث‌ها و مذاکرات برای تشکیل ائتلاف صورت گرفته اما تا هنوز به گونه رسمی هیچ ائتلافی شکل نگرفته است.

واقف حکیمی سخنگوی جمعیت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی اما تائید کرد که صلاح الدین ربانی و عطا محمد نور به عنوان مسئولان جمعیت اسلامی در باره تشکیل ائتلاف بحث کرده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG