لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

مشرانو جرگه: تشکیل ائتلاف سیاسی از سوی مقامات حکومت، شرم اخلاقی‌ است


مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، تشکیل ائتلاف سیاسی از سوی برخی مقام‌های حکومتی شرم اخلاقی است.

سناتوارن در نشت عمومی روز یک شنبه مشرانو جرگه افغانستان تشکیل ائتلاف از سوی برخی مقام‌های بلند پایه حکومتی را در مغایرت با قانون خوانده گفتند، مقام‌های دولتی که این ائتلاف را شکل داده‌اند باید از مقام‌های دولتی خود کنار بروند.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه می‌گوید، این عملکرد در کنار غیر قانونی بودن، یک شرم اخلاقی نیز به حساب می‌آید.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او گفت:

"مشوره اخلاقی برای این مقام این است که این کار شرم است، این عملکرد که خود شان در حکومت اند و بر ضد حکومت ائتلاف می‌سازند شرم است، از لحاظ قانون هم کار درست نیست، اگر تمایل به تشکیل ائتلاف دارید استعفا دهید از مقام‌های دولتی تان."

این در حالیست که عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش ملی، محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و سرپرست جمعیت اسلامی و عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیوی جمعیت در دیدار مشترک که در ترکیه با هم داشتند به تشکیل ائتلاف زیر نام نجات افغانستان توافق کردند.

تشکل دهنده‌گان ائتلاف نجات افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی را به اجرأت غیرقانونی و عملی نکردن توافق سیاسی حکومت وحدت ملی متهم کردند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور گفته‌است، دست آورد و ناکامی‌های حکومت به کسانی بر می‌گردد که شامل این ائتلاف اند، زیرا به گفته وی اعضای این ائتلاف شامل حکومت و شورای امنیت ملی‌اند.

در حالی از شکل گیری این ائتلاف خبر داده می‌شود که عبدالرشید دوستم به دنبال اتهام مبنی بر بدرفتاری با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان، از چندی به این‌سو در ترکیه به سر می‌برد.

لوی سارنوالی افغانستان گفته‌است که دوسیه اتهام بر معاون اول رئیس جمهور زیر بررسی این نهاد قرار دارد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه هم به دنبال حمله خونین دهم جوزا و حمله انتحاری بر مراسم جنازه پسر معاون اول مشرانو جرگه، از حکومت خواست تا مشاور امنیت ملی و سران نهادهای امنیتی را برکنار کند، خواستی که از سوی حکومت پذیرفته نشد.

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه اخیراً در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته بود، چندین ماه شده‌است که موفق به ملاقات با رئیس جمهور نشده‌است.

عطا محمد نور والی بلخ پیش از این خبر داده بود که برای به دست آوردن سهم جمعیت، مذاکره با رئیس جمهور آغاز شده‌است، مذاکراتی که از انجام آن تا هنوز خبری نیست.

منصف: در صورت که تشکیل ائتلاف جدید به نفع مردم و نظام نباشد، باید از آن جلوگیری شود.
منصف: در صورت که تشکیل ائتلاف جدید به نفع مردم و نظام نباشد، باید از آن جلوگیری شود.

از سوی دیگر برخی دیگر از سناتوران در نشست عمومی روز یک شنبه مشرانو جرگه گفتند، اگر این ائتلاف به نفع افغانستان و نظام است باید از آن حمایت شود.

محی الدین منصف یکی از این سناتوران می‌گوید، در صورت که تشکیل ائتلاف جدید به نفع مردم و نظام نباشد، باید از آن جلوگیری شود.

او گفت:

"در این شکی نیست که ائتلاف‌ها اگر به نفع نظام باشد و به خاطر مصلحت نظام و کشور باشد گپ خوب است و اگر به خاطر به چالش کشیدن نظام باشد این کار خوب نیست و از همچو ائتلاف‌ها جلوگیری شود، خصوصاً در بین یک دولت دولت دیگر تشکیل دادن وجه موجه ندارد."

این در حالی است که واقف حکیمی سخنگوی جمعیت اسلامی روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفته بود، مسئولان احزاب جمعیت، جنبش و وحدت اسلامی مردم افغانستان تنها بالای تشکیل ائتلاف بحث کرده‌اند و هنوز هیچ ائتلافی تشکیل نشده‌است.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ نیز گفته‌است، ائتلاف که قرار است شکل گیرد، بر ضد نظام کار نخواهد کرد بلکه به گفته وی، این ائتلاف در تقویت نظام و حکومت وحدت ملی فعالیت خواهد کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG