لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

ته ینج: عبدالرشید دوستم برای تداوی به ترکیه رفته‌است


 عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان

افراد نزدیک به عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، مقامات افغان و کارشناسان در مورد سفر وی به ترکیه دیدگاه‌های متفاوت دارند.

بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه و سخنگوی جنبش اسلامی تکمیل معاینات صحی و دیدار وی با خانواده‌اش را هدف اصلی سفر آقای دوستم به ترکیه می‌داند.

آقای ته ینج روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این سفر به تصمیم شخصی جنرال دوستم و در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته‌است.

بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه و سخنگوی جنبش اسلامی افغانستان
بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه و سخنگوی جنبش اسلامی افغانستان

وی گفت:

"هدف سفر شان چک اپ یا معاینات دوره‌یی صحی شان است در سفریکه تشریف برده‌اند ریاست جمهوری و مقامات ذیربط در جریان استند خود معاون صاحب تصمیم گرفتن و دولت ترکیه همکاری کرد که یک فروند طیاره را در اختیار معاون صاحب قرار بدهد تصمیم از معاون صاحب اول بود و حکومت افغانستان در این مورد هیچ مداخله ندارد."

آقای ته ینج گفت که عبدالرشید دوستم در دیدار با برخی مقامات ترکی خواهان همکاری بیشتر این‌کشور با افغانستان شده و بعد از سه هفته و پس از تکمیل معاینات صحی‌اش به کشور بر می‌گردد.

به اساس معلومات یاسین خموش مشاور مطبوعاتی معاون اول رئیس جمهور، عبدالرشید دوستم شب گذشته بخاطر تداوی به ترکیه رفت.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری نیز روز شنبه در یک نشست خبری از سفر آقای دوستم به ترکیه سخن گفت:

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"در جریان هستید که معاون اول ریاست جمهوری یک دوسیه هم در بخش عدلی و قضایی داشته و امیدوار هستیم که سرنوشت آن مشخص شود ولی حالا چون برای تداوی به ترکیه رفته‌است و امیدواریم زودتر به کشور برگردد."

عبدالرشید دوستم سال گذشته از سوی احمد ایشچی والی پیشین جوزجان متهم به آزار و اذیت جنسی‌اش گردیده بود، ادعای که سپس از سوی معاونیت اول ریاست جمهوری رد گردیده است.

چندی پس از این اتهام‌ها عبدالرشید دوستم به دفتر کاری اش حاضر نشد و در منزل‌اش در کابل به سر می‌بُرد.

بی بی گل غنی خانم رئیس جمهور غنی گفته بود که عبدالرشید دوستم در حبس خانگی به سر می‌بَرد اما دفتر معاونیت اول این ادعا را رد کرد.

در این حال کارشناسان افغان در مورد سفر عبدالرشید دوستم به ترکیه نظریات متفاوت از مقامات حکومتی دارند.

ناصر شفیق کارشناس افغان به این باور است که عبدالرشید دوستم به اساس تفاهم حکومت افغانستان با حکومت ترکیه و عدم توانایی محاکمه وی در افغانستان به آن‌کشور فرستاده شده‌است.

وی گفت:

"اگر جنرال دوستم در این جا بماند امکان دارد که معرفی و حاضر نشدن وی به سارنوالی برای حکومت یک چالش ایجاد کند و از طرف دیگر اگر به سارنوالی خواسته شود حکومت توانمندی محاکمه او را ندارد پس امکان آن می‌رفت که قوم دوستم در برابر حکومت به پا خیزد از این خاطر خواستند که دور از دولتداری باشد و از محاسبه حکومت نجات پیدا کند."

در این حال ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، اگر جنرال دوستم برای تداوی به ترکیه رفته باشد باید در مدت یک ماه دوباره به این‌کشور برگردد.

اما آقای صافی می‌گوید که اگر جنرال دوستم بیشتر از این مدت در ترکیه باقی بماند نشان دهنده این‌است که ممکن از وضعیت جاری در افغانستان به آن‌کشور پناه برده باشد.

جاوید حسن زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG