لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

قاچاق کودکان افغان به خارج به بهانۀ آموزش‌های دینی، علل و پیامدهای آن!


اطفالی که از غزنی به بهانۀ فراگیری آموزش‌های دینی به کویته برده می‌شدند.
اطفالی که از غزنی به بهانۀ فراگیری آموزش‌های دینی به کویته برده می‌شدند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید، عواملی که والدین افغان را وامیدارد تا کودکان‌شان را اجازه دهند که برای آموزش‌های دینی به خارج از کشور سفر کنند، زیاد بوده، اما آن‌ها نمی‌دانند که چه چیزی در انتظار پسران‌شان اند.

محمد نصیر یکی از باشنده‌های ولایت غزنی چند هفته برای تنظیم سفر پسر، خواهرزاده و چندین کودک دیگر قریه‌اش در ولسوالی اندر کار کرده تا آن‌ها را برای آموزش قرآنکریم به شهر کویته بفرستد.

او به خبرگزاری اسوشتید پرس گفت که می‌خواست پسرش محمد یاسین ملا شود.

پسر محمد نصیر در جمع کودکانی بود که در یک موتر منی بس راهی پاکستان بودند و در مسیر راه از سوی پولیس غزنی متوقف، راننده و رهنمای موتر دستگیر شدند.

در این منی بس‌ها ۲۷ کودک از سنین ۴ تا ۱۵ سال انتقال داده می‌شدند.

شاید محمد نصیر نمی‌دانست که فرزند و پسران اقارب‌اش را بi دست قاچاقچیان سپرده‌است.

عبدالکریم متن والی غزنی در صحبت با رادیو آزادی گفت، کودکانی که به پاکستان انتقال می‌یافتند، تحت تأثیر ادویه‌های مخدر قرار داشتند.

وی گفت:

"چون برای این اطفال ادویه مسموم کننده اطفال و یا شاید هم اختلال کننده داده شده باشد. زیرا این کودکان قسماً گیچ هستند و حتی خنده و گریه خود را نمی‌فهمند."

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بودند که حلقاتی تروریستی، کودکان و نوجوانان را به بهانه تعلیمات اسلامی به پاکستان انتقال می‌دهند و در آنجا برای‌شان مسایل تروریستی را آموزش می‌دهند.

  • اما چه باعث می‌شود تا والدین فرزندان‌شان را به دست‌های نا مطمئن بسپارند؟

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، عوامل، از جنگ و نا امنی گرفته تا فقر، نبود امکانات اولیه زندگی، حوادث طبیعی و امنیت غذایی و حتی بی‌خبری مادران و پدران باعث می‌شوند تا کودکان در چنگ قاچاقچیان انسان بیفتند.

موسی محمودی کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این امر پدران و مادران نمی‌دانند که چه چیزی در انتظار سرنوشت کودکان آن‌ها قرار دارد.

آقای محمودی به چندین مورد قاچاق و یا انتقال کودکان به خارج از کشور اشاره کرده گفت، قاچاقبران و آنانی که در این‌گونه شبکه‌ها مصروف کار اند، پدران و مادران را تطمیع کرده، وعده‌های چرب و نرم داده و سر انجام آن‌ها را راضی می‌سازند تا کودکان‌شان را به چنگال آن‌ها بدهند.

موسی محمودی کمیشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در ادامه صحبت از حقوق والدین در این رابطه گفت:

"والدین برای تربیه سالم اولادهای‌شان، برای بهبود زندگی و برای حفاظت بهتر آن‌ها، یک سلسله صلاحیت‌های را دارند. اما این صلاحیت‌ها نمی‌شود که برخلاف حقوق اطفال و به‌خصوص منافع اولیای طفل شود. در این رابطه هر گونه سهل‌انگاری خانواده‌ها در برابر قضایای جنجال برانگیز قابل مکث است."

در این حال، یک مقام ریاست امنیت ملی افغانستان که از گفتن نامش خودداری کرد، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته‌است که اداره استخبارات افغانستان ۲۶ مدرسه در پاکستان را شناسایی کرده‌است که مظنون به آموزش نسل جدید طالبان بوده و در مواردی آن‌ها را برای حملات انتحاری آماده می‌سازند.

از این جمله چندین مدرسه آن در شهر کویته پاکستان موقعیت دارند.

XS
SM
MD
LG