لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

شمار وکلا و آگاهان سفر اشرف غنی به ایران را پر دستاورد نمی‌دانند


شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و تحلیلگران سیاسی، سفر رئیس جمهور غنی را به ایران چندان با دستآورد نمی‌خوانند.

اتهام های که در این اواخر به ایران در برابر افغانستان وارد می‌شود، نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و تحلیلگران سیاسی دیگر به وعده‌های آن‌کشور با شک و تردید‌ می‌نگرند.

نظیفه ذکی یکی از این نماینده‌گان می‌گوید، با توجه به این سیاست‌های ایران، باور ندارد که وعده‌های حسن روحانی با رئیس جمهور غنی دستاوردی به همراه داشته باشد.

وی افزود:

"با در نظرداشت سیاست‌های ایران در قبال افغانستان و اعمال آن‌کشور در ۴۰ سال گذشته و وعده‌های که آن‌کشور در قبال افغانستان داشته است برعکس، ما بیشتر تلخی‌ها و مشکلات را از ایران دیده‌ایم، همان که می‌گویند آزموده را آزمودن خطاست، از این رو من بیشتر به وعده‌های آن‌کشور باور ندارم، اما باز هم انتظار داریم که این سفر رئیس جمهور دستاوردی داشته باشد."

رئیس جمهور غنی دیروز برای اشتراک در مراسم تحلیف حسن روحانی همتای ایرانی‌اش به تهران سفر کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید گسترش روابط میان ایران و افغانستان، امنیت و انکشاف و توسعه از محورهای مورد بحث آقای غنی و روحانی بوده‌اند.

تجهیز طالبان با سلاح‌های پیشرفته، هدف قراردادن پروژه‌های انکشافی به ویژه بندهای آب، فعالیت‌های استخباراتی در افغانستان، فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه و بهره‌گیری از تفرقه افگنی‌های مذهبی در خاک افغانستان، اتهام های اند که ایران به آن‌ها متهم است.

اتهام های‌که مقام‌های امریکایی نیز به آن اشاره می‌کنند.

نخستین سفر رئیس جمهور غنی در سال گذشته به آن‌کشور، بیشتر روی مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر، آب و حق‌آبه، مهاجران افغان در آن‌کشور، تروریزم و حضور نیروهای ناتو در افغانستان بوده‌است.

  • اما سفر دیروز آقای غنی به ایران در پایان دادن به معضل تازه میان افغانستان و ایران دستاورد به همراه خواهد داشت؟

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، این دیدار بیشتر تشریفاتی بود و ایران با نظرداشت منفعت‌هایش به این وعده‌ها عمل نمی‌کند.

یونس فکور یکی از این تحلیلگران سیاسی می‌گوید، افغانستان اگر بتواند با یک دیپلوماسی قوی به اعمال ایران نقطه پایان بگذارد، این سفر نتیجه‌بخش خواهد بود.

یونس فکور تحلیل‌گر مسایل سیاسی
یونس فکور تحلیل‌گر مسایل سیاسی

وی افزود:

"ایران در سه جهت حرکت می‌کند، با تنظیم‌های غیر دولتی همکاری می‌کند، طالبان را همکاری می‌کند و جهت سوم این‌که حکومت ما را زیر نام همکاری غافل می‌سازد. از این رو به دولت لازم است تا گروه هایی‌که می‌داند از سوی ایران دست دراز و مخفی در داخل افغانستان کار می‌کند زیر نظر داشته باشد و دوم در این زمینه با متحدین خود کار کند، من به نتیجه این سفر چندان خوشبین نیستم."

آقای فکور می‌گوید با توجه به سخنان اخیر مقام‌های سپاه پاسداران آن‌کشور از داشتن دست بالای استخباراتی در برخی ولایت‌های افغانستان و هشدار رئیس جمهور ایران در پیوند به بی‌تفاوت نماندن در برابر بند‌های آب این کشور، نشان می‌دهد که ایران وارد یک جنگ سرد با افغانستان شده‌است و اکنون ضرور است تا افغانستان این معضل را با همکاری متحدانش و از راه دیپلوماسی حل کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG