لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

عدم دقت در قرارداد بند کمال خان ماهانه ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب را ضایع می‌کند


وزیر انرژی و آب افغانستان می‎گوید که عدم دقت در پروسیجر علمی قرارداد پروژه‎های انکشافی در کشور برخی این پروژه‎ها را با مشکل رو به رو ساخته‎است.

علی احمد عثمانی این موضوع را روز سه شنبه در کنفرانس سالانه ساده سازی جلب سرمایه‎های سکتور خصوصی به پروژه‎های انکشافی و ساده سازی پروسیجر تدارکات گفت که به همین دلیل هر ماه حدود دو میلیون متر مکعب آب در بند کمال خان ضایع می‎گردد.

عثمانی گفت که عدم توجه به مواد قانون تدارکات سبب شده‎است تا روند کار بند کمال خان در ولایت نیمروز به مشکل مواجه شود.

عثمانی: در کمال خان ماهانه به طور متوسط ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب را از دست می‎دهیم.
عثمانی: در کمال خان ماهانه به طور متوسط ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب را از دست می‎دهیم.

وی افزود:

"در کمال خان ماهانه به طور متوسط ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب را از دست می‎دهیم اگر اسناد کمپنی تائید و ارزیابی می‎شد و مسایل مالی شرکت تائید می‎شد دیگر ادعاهای که صورت گرفته بود صورت نمی‎گرفت."

بند کمال خان بالای دریای هلمند در ولسوالی چهار برجک ولایت نمیروز اعمار می‎شود.

مرحله اول ساخت این بند در زمان حکومت سردار محمد داوود خان آغاز شده بود اما به اثر جنگ‎های چندین ساله در کشور این پروژه تکمیل نگردید.

وزارت انرژی و آب می‎گوید که قرارداد فاز سوم بند کمال خان به ارزش ۷۸ میلیون دالر با یک کمپنی ترکی عقد شده‎است.

این وزارت می‎گویدکه از سوی یک کمپنی دیگر بالای کمپنی ترکی اتهام وارد شده‎است که ظرفیت ساخت بند کمال خان را ندارد و به همین خاطر روند کار این بند به مشکل رو به رو گردیده و فیصله شده‎است که باید اتهام‎های وارده و ظرفیت‎های این کمپنی دقیق ارزیابی گردند.

درین حال اداره ملی تدارکات افغانستان می‎گوید که قرارداد ساخت بند کمال خان به اساس قانون تدارکات و پروسیجرهای وضع شده به گونه شفاف با یک کمپنی ترکی امضا شده و این کمپنی مکلف به تکمیل کردن آن می‎باشد.

آب افغانستان
آب افغانستان

محمد سهیل کاکر مسئول تامین شفافیت و روابط استراتیژیک این اداره به رادیوآزادی گفت:

"قانون تدارکات افغانستان در سطح منطقه یکی از بهتر قانون تدارکات است، قرارد داد صورت گرفته اما تطبیق کار مربوط خود وزارت می‎شود که چگونه آب‎ها را مدیریت می‎کند آنچه بر می‎گردد به مسئله تدارکات آن کمیسیون تصمیم گرفته که قرارداد صورت گرفته و پروژه باید تطبیق گردد."

وزارت انرژی و آب می‎گوید که به اساس حکم رئیس جمهور تصمیم گرفته شده‎است تا آب‎های که از سال‎ها به این طرف به کشورهای همسایه می‎ریزد به صورت درست مدیریت شده و بالای آن بندهای برق اعمار گردد.

این وزارت می‎گوید که قرارداد بخش اول سروی ساخت بند بر دریای کنربا یک کمپنی چینایی صورت گرفته‎است اما دیده شود که این کمپنی چه گونه طرح را ارائه می‎کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG