لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

استراتژی جنگ افغانستان موضوع جنجال برانگیر بین مک مستر و استیو بنن


استیو بنن یکی از مشاورین ارشد رئیس جمهور امریکا
استیو بنن یکی از مشاورین ارشد رئیس جمهور امریکا

یک دعوای طولانی میان دو مشاور ارشد رئیس جمهور ترمپ که از دیر به این‌سو داغ بود حال روی پالیسی خارجی رئیس جمهور ترمپ به جوش آمده‌است و شماری از گروه‌های محافظه‌کار خواهان کناره روی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ شده‌اند.

گفته می‌شود استراتژی جنگ افغانستان نیز یکی از موضوعات عمده مورد جنجال میان اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی و استیو بنن یک مشاور دیگر ارشد رئیس جمهور ترمپ است.

در چند روز گذشته گروه‌های محافظه‌کار و یک وب‌سایت وابسته با استیو بنن، مک‌مستر را هدف قرار داده و وی را در حمایت از اسرائیل و جدیت علیه ایران ضعیف خوانده‌است.

اعضای این گروه‌های محافظه‌کار برکناری‌های چندین مقام ارشد را که هم‌نظر آن‌ها بودند نیز مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یک کمپاین انترنتی "هشتگ مک‌مستر را برطرف کنید" که از سوی همین گروه‌های محافظه‌کار به راه انداخته شده‌است، رئیس جمهور ترمپ را واداشت از مشاور امنیت ملی‌اش حمایت کند.

گفته می‌شود این دعوا منعکس کننده تنش‌ها در هستۀ پالیسی خارجی ترمپ است.

مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا
مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا

مک‌مستر یکی از چندین جنرال قدرتمند و پُر نفوذ است که از سیاست خارجی جمهوری‌خواهان حمایت می‌کند.

دونالد ترمپ به اندازۀ که از مک‌مستر حمایت می‌کند از افراد مهم دیگر مانند استیو بنن نیز پشتیبانی می‌کند، فردیکه به نوشته اسوشیتد پرس تلاش دارد این حزب را به مسیر جدید و انزوا گراه تحت شعار "امریکای نخست" ببرد.

چهار مقام اداره ترمپ و بعضی مشاورین خارج از قصر سفید گفته اند، مک‌مستر و بنن چندین بار در بحث‌های قصر سفید در مورد استراتژی جنگ در افغانستان درگیر دعوای لفظی شده‌اند.

این مقامات به شرط افشا نشدن نام‌های‌ شان این معلومات را داده‌اند.

گفته می‌شود مسئله افغانستان تازه‌ترین موضوع مورد جنجال میان اچ. آر مک‌مستر و استیو بنن بوده‌است، دو فردیکه روی تقرر پرسونل در قصر سفید نیز دعوا‌ های داشته اند.

XS
SM
MD
LG