لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

رکس تیلرسن: ترمپ مایل نیست که کارها در افغانستان مثل گذشته ادامه یابد


رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده از مشاورانش پرسش‌های سختِ در مورد استراتژی امریکا در افغانستان پرسیده و مایل نیست که کارها مثل گذشته ادامه یابد.

این را رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده در مانیلا پایتخت فیلیپین امروز گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسپرس، تیلرسن که در حاشیۀ نشست امنیتی منطقه‌یی صحبت می‌کرد، گفت که رئیس جمهور ترمپ پرسش‌های سخت و به موقع را پرسیده که در گذشته کس مایل نبود، مطرح کند.

اما، تیلرسن در مورد این‌که رئیس جمهور ترمپ مشخصاً چه پرسش‌های را مطرح کرده، چیزی نگفته‌است.

بر اساس گزارش، تیلرسن گفته‌است که شورای امنیت ملی رئیس جمهور سه بار در مورد بررسی استراتژی امریکا در مورد افغانستان بحث کرده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، تیم شورای امنیت ملی ترمپ در مورد استراتژی جدید امریکا برای افغانستان نظرهای متفاوت دارند.

گفته می‌شود، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده منتظر تصمیم قصر سفید است تا استراتژی منسجمِ را هم در مورد افغانستان و هم در بارۀ منطقه مخصوصاً در مورد پاکستان و چگونگی رفتار آن با گروه‌های تروریستی پیشکش کند.

جنرال اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
جنرال اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا


پیش ازین، مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته‌است، رئیس جمهور ترمپ واضح ساخته که رفتار کسانی که به گروه‌های مثل طالبان و شبکۀ حقانی لانه امن می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند، باید تغییر کند.

جنرال اچ. آر مک‌مستر در یک گفت‌وگوی تازه با شبکه ام، اس، ان، بی، سی که روز شنبه منتشر شد گفته‌است که به خصوص رویۀ پاکستان درین مورد باید تغییر کند.

گزارش‌ها می‌رسانند که شماری از مشاوران ترمپ به‌شمول ستیف بانون استراتژیست ارشد طرفدار خروج نیروهای امریکایی به هدف کاهش تلفات سربازان یا فرستادن شرکت‌های امنیتی قراردادی به‌جای نیروهای امریکایی به افغانستان اند.

پیش ازین، رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که وزارت دفاع این‌کشور احتمال دارد تا به ۴ هزار نیروی تازه دم به افغانستان بفرستد.

در حال حاضر، ایالات متحده ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بسیاری‌شان در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع ناتو سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG