لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

وزارت دفاع ادامه همکاری امریکا با نیروهای افغان را با اهمیت توصیف می‎کند


در حالی‎که ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده سرگرم نهایی ساختن استراتیژی جدیدش در مورد افغانستان است، وزارت دفاع افغانستان ادامۀ همکاری ایالات متحده با نیروهای افغان را با اهمیت توصیف می‎کند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت و گوی تیلیفونی دیشب با رادیو آزادی بیشتر گفت:

"استراتیژی را که ایالات متحدۀ امریکا اعلان خواهد کرد، مربوط به خودشان است. ولی تا جایی که به وزارت دفاع افغانستان ارتباط دارد، این است که ما را کمک می‎کنند تا اردوی افغانستان به پای خود ایستاده شود. چنانچه که معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفت که کمک‎های خود را با افغانستان ادامه می‎دهند."

نیروهای افغان
نیروهای افغان

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام جمعه از طریق ویدیو کنفرانس در مورد مسایل گوناگون از جمله طرح امنیتی ۴ ساله، مبارزه با تروریزم و امنیت منطقه‌ای صحبت کردند.

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری اما در مورد این که دو طرف در مورد استراتیژی جدید ایالات متحده و زمان اعلام آن صحبت کرده باشند، چیزی گفته نشده‎است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه جون به جیم متیس وزیر دفاع‌اش صلاحیت داد تا شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را تعیین کند.

متیس هم گفته بود که سفارش‌هایش را تا وسط‌های ماه جولای به رئیس جمهور ترمپ پیشکش می‎کند.

سوال این جاست که چرا اعلام ستراتیژی جدید ایالات متحده که به اساس گزارش مشمول اعزام تا به چهار هزار سرباز اضافی به افغانستان است، این قدر زمانگیر شده‎است؟

عمر صمد تحلیلگر امور سیاسی در واشنگتن است. او در گفت و گوی تیلیفونی با رادیو آزادی دیشب گفت که به باور او چندین مورد بر تصمیم گیری واشنگتن در مورد افغانستان تأثیر گذار بوده‎است.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

او افزود:

"یکی مصروفیت رجال در سطح بالا به خصوص در قصر سفید با سایر موضوعات جانبی است که به موضوع افغانستان ارتباط مستقیم ندارد. دیگر بعضی کشمکش‎های در درون دستگاه تصمیم گیرندۀ امریکا وجود دارد. تضاد فکری بیشتر بالای شیوه و نحوۀ کمک هاست."

آقای صمد اما افزود خبر خوش این است که هیچ صدایی از قطع کمک با افغانستان به گوش نمی‎رسد.

پیش از اعلام ستراتیژی جدید امریکا در مورد افغانستان، مناطق گوناگون از جمله بخش‎های از پکتیا، فاریاب، کندز و غور شاهد نا امنی و درگیری‌های سنگین میان نیروهای افغان و طالبان بوده‎اند.

هیئت از سناتوران امریکایی به ریاست جان مککین رئیس کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا در جریان سفر‌شان در هفتۀ اول ماه جولای در کابل گفتند که ستراتیژی جدید ایالات متحده باید مسیر جنگ را در برابر شورشگری طالبان تغییر بدهد و طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را به پایان ببرد.

امریکا که در شانزده سال گذشته صدها میلیارد دالر در افغانستان هزینه کرده و ۲۴۰۰ سربازش را از دست داده، در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بیشترین‌شان در چارچوب مأموریت حمایت قاطع سرگرم آموزش، مشورتدهی و کمک با نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان هستند.

امریکا و دیگر متحدان ناتو بار‌ها گفته‎اند نخواهند گذاشت که افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG