لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

کمیسیون انتخابات: روند ارزیابی مراکز رأی‌دهی بزودی آغاز می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که حکومت بودجه ارزیابی مراکز رأی‌دهی را در اختیار شان قرار داده و تا چند روز دیگر روند ارزیابی مراکز در سراسر کشور آغاز می‌شود.

گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی این کمیسیون روز جمعه به رادیو آزادی گفت، پلان عملیاتی مراکز رأی دهی تکمیل شده و اکنون روی میکانیزم جذب و آموزش کارمندان در این بخش کار می‌کنند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان
گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان

وی گفت:

"روند ارزیابی مراکز انتخاباتی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود، پلان عملیاتی تکمیل شده، بودجه از سوی دولت تهیه شده و به کمیسیون تسلیم داده شده و اکنون ما روی جذب کارمندان و آموزش آنان کار می‌کنیم."

آقای صیاد در مورد مقدار بودجۀ که برای ارزیابی مراکز رأی‌دهی مصرف خواهد شد، چیزی نگفت.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات حدود دو هفته پیش به حکومت هشدار داد که اگر تا آخر ماه روان بودجه در اختیار شان قرار نگیرد، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال روان ناممکن خواهد بود.

مسئولان این کمیسیون گفته بودند که طرح بودجه، استفاده از تکنالوژی و تشخیص حوزه‌های انتخاباتی به حکومت دو ماه قبل سپرده شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته‌است.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به‌گونه تخمینی، ۲۲۰ میلیون دالر بودجه نیاز است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مشکلات مالی و نا امنی از چالش‌های جدی فرا راه انتخابات پیشرو گفته می‌شود.

پیش از این تیفا یا دیده بان انتخابات شفاف افغانستان، عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی، نبود اراده سیاسی، گسترش نا امنی، ادامه کار شورای ملی و نبود بودجه را از موانع عمده فراه راه برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سال‌جاری دانسته‌است.

به گفته این نهاد، ممکن با این وضعیت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری برگزار نگردد.

از سوی هم جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت، ارزیابی مراکز رأی‌دهی یک قدم کوچک است و تضمین برای برگزاری انتخابات پیشرو در سال روان شده نمی‌تواند.

جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان
جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان

وی گفت:

"کار های مهم دیگر باقی مانده‌اند و یک قدم کوچک نمی‌تواند تضمین باشد برای کمیسیون تا بتواند در وقت کم انتخابات شفاف را برگزار کند."

آقای سپین غر می‌گوید که برای برگزاری انتخابات پیشرو، لیست ثبت نام رأی دهندگان، حوزه بندی، آوردن اصلاحات در داخل کمیسیون و جابجای تکنالوجی جدید در نظام انتخاباتی از موارد مهم است که سرنوشت انتخابات آینده به آن وابسته‌است

نورالله شایان

مرتبط

XS
SM
MD
LG