لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

داور: باشندگان درزاب روزهای دشوار و پُر مشقت را سپری می‌کنند


مسئولان محلی ولسوالی درزاب ولایت جوزجان می‌گویند، ناامنی‌ها در این ولسوالی زندگی را برای باشندگان آن‌ دشوار ساخته است.

باز محمد داور سرپرست ولسوالی درزاب ولایت جوزجان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، خانواده‌های که زیر سایه جنگجویان گروه داعش زندگی دارند، روز های دشوار و پُر مشقت را سپری می‌کنند.

آقای داور ادعا می‌کند که جنگجویان داعش در این روزها در ولسوالی درزاب حضور فعال پیدا کرده در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند و مردم عادی را به بهانه های مختلف می‌کشند.

وی گفت:

"روز گذشته حوالی ساعت ۵ عصر در نزدیکی مسجد آدینه قریه بتو داعشی‌ها با نیروهای امنیتی جنگ کردند از این‎که داعشی‌ها مردم ملکی را به گروگان گرفته و به حیث سپر استفاده می‌کنند، در نتیجه یک خانم ۶۵ساله در اثر تیر اندازی هر دو طرف کشته شد."

داور می‌گوید، از سوی دیگر دو هفته از آغاز فصل تعلیمی مکاتب می‌گذرد اما تا هنوز دروس مکاتب در درزاب شروع نشده‌است.

بگفته وی، مسئولان معارف کوشیدند تا پا درمیانی بزرگان و سران قومی مکاتب را در ولسوالی درزاب باز نگهدارند، ولی این تلاش‌ها نتیجه نداده‌است.

عبدالحی یشین رئیس معارف جوزجان نیز این مشکل را می‌پذیرد و می‌گوید که در ولسوالی درزاب این مشکل وجود دارد. اما در دیگر ولسوالی‌ها کمتر مشکل متوجه مکاتب است.

یشین گفت:

"ولسوالی‌های که نا امن اند مانند ولسوالی درزاب، در آنجا ما یک اندازه مشکل داریم و در مکاتب دیگر ولسوالی‌ها نیز مشکل وجود دارد. اما در ولسوالی خمآب این مشکل وجود ندارد. طالبان خود شان اجازه دادند تا شاگردان به مکتب بروند و درس بخوانند."

قرار معلومات مقامات محلی جوزجان، تنها ولسوالی درزاب نیست که مردم عادی قربانی تهدیدهای جنگجویان داعش در این ولسوالی شده باشند بلکه ولسوالی‌های قوش تپه، آقچه، مردیان، خانقاه، فیض آباد، خمآب و مینگجیک نیز نا امن بوده و در اثر تهدید جنگجویان داعش و طالبان همه روزه خانه های شان را ترک می‌کنند.

مقامات محلی جوزجان هشدار می‌دهند که اگر یک عملیات وسیع بخاطر سرکوب مخالفین مسلح دولت در ولسوالی‌های درزاب، قوش تپه و ولسوالی‌های پنجگانه آقچه راه اندازی نگردد، ممکن در آینده نزدیک شماری از این ولسوالی‌های نا امن به دست جنگجویان داعش و طالبان مسلح سقوط کنند.

در همین حال جنرال عبدالدیان اندرابی معاون قول اردوی ۲۰۹ شاهین که عملیات "نوید ۵" را در ولسوالی آقچه جوزجان به عهده دارد می‌گوید از دو روز به این طرف ۱۵قریه در ولسوالی های آقچه و خانقاه از وجود طالبان پاکسازی گردیده و پیشروی در این ولسوالی‌ها همچنان ادامه دارد.

اما طالبان این ادعای معاون قول اردوی شاهین را رد می‌کنند.

گزارش: عالم رحمانیار

مرتبط

XS
SM
MD
LG