لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

ناتو می‌گوید مسئله پناه گاه‎های تروریستان در پاکستان خیلی جدی است


ناتو می‎گوید، مسئله پناه گاه‎های امن گروه‎های تروریستی در پاکستان خیلی جدی بوده و ناتو در حل این مسئله با حکومت افغانستان کمک می‎کند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی همچنان گفت، در تلاش‎ها برای تامین ثبات در افغانستان با حکومت این کشور، کمک می‎کند.

وی می‎گوید، ایالات متحده و ناتو به مسئله پناه گاه‎های امن برای گروه‎های تروریستی در پاکستان با جدیت می‎نگرند و برای سرکوب تروریستان با حکومت افغانستان کمک می‎کنند.

این اولین باریست که منشی عمومی ناتو از موضوع پناه گاه‎های تروریستان در پاکستان به صراحت یاد می‎کند.
این اولین باریست که منشی عمومی ناتو از موضوع پناه گاه‎های تروریستان در پاکستان به صراحت یاد می‎کند.

ستولتنبرگ در پاسخ سوالی که ناتو در ارتباط به مسئله پناه گاه‎های امن برای تروریستان در پاکستان و در میدان جنگ و مبارزه برای سرکوب جنگجویان مخالف حکومت افغانستان چه کمکی کرده می‎تواند؟ گفت:

"ما افغانستان را در همه تلاش هایش در مبارزه با تروریزم و تامین ثبات این کشور، حمایت می‎کنیم. ما این کار را با کمک به آن‎ها در جنگ علیه تروریزم و طالبان انجام داده، ولی طبعاً به حل جدی مسئله پناه گاه‎های امن تروریستان در پاکستان هم می‎پردازیم. بنا این چیزییست که افغانستان چندین بار آن را مطرح کرده و این موضوع، پیام اصلی ایالات متحده امریکا در استراتژی جدید این کشور برای افغانستان و جنوب آسیا می‎باشد. مسئله پناه گاه‎های امن تروریستان قبل از این هم توسط ناتو و متحدین آن مطرح شده‎است."

این اولین باریست که منشی عمومی ناتو از موضوع پناه گاه‎های امن تروریستان در پاکستان به صراحت یاد می‎کند، اما مقام‎های امریکایی پس از اعلان استراتژی جدید این کشور از پناه گاه‎های تروریستان در پاکستان با جدیت زیاد یاد کرده و از اسلام آباد خواست تا دیگر از حمایت این گروه‎ها دست بردارد.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا می‌گوید، ایالات متحده پیش از آنکه سایر اقدامات را علیه پاکستان بخاطر ادعای حمایت از گروه‌های شورشی که در افغانستان فعالیت می‌کنند روی دست بگیرد، تلاش می‌کند که یک بار دیگر با پاکستان کار نماید.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

متیس به روز سه شنبه در نشست استماعیه کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت:

"ما نیاز داریم که تلاش کنیم تا بار دیگر در مورد این استراتژی با آن‌ها یعنی پاکستانی‌ها کار کنیم."

به‌گفته متیس، اگر بهترین تلاش‌های آن‎ها ناکام شوند، رئیس جمهور دونالد ترمپ آماده‎‌است که هر گونه گام ضروری را بردارد.

وزیر دفاع و لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا، هردو اداره استخبارات نظامی پاکستان ( آی اس آی ) را به ارتباط با گروه‎های تروریستی متهم کرده گفتند، به نظر می‎رسد که اداره آی اس ای پاکستان پالیسی خارجی جداگانه از حکومت را دارد.

اما مقام‎های پاکستانی در اظهارات اخیر شان یک بار دیگر این اتهامات را رد کرده‎اند.

خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت، پاکستان دیگر بر طالبان افغان نفوذ ندارد.

خواجه محمد آصف در ادامه صحبت خود گفت، پاکستان در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از آن نفوذ خود بر طالبان افغان را از دست داد که ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در نتیجه حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان کشته شد.

بگفته خواجه محمد آصف هدف حمله هم این بود که گفتگوهای صلح افغانستان به کمک پاکستان را، سبوتاژ کند.

پس از اعلان استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان و جنوب آسیا این اولین سفر وزیر خارجه پاکستان به واشنگتن می‎باشد.

XS
SM
MD
LG