لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

مستغنی: جهت نهایی شدن یک سند همکاری میان افغانستان و ایران پیشرفت شده‎است


وزارت خارجه افغانستان می‎گوید، برای نهایی شدن یک سند همکاری‎های جامع میان افغانستان و ایران پیشرفت خوبی صورت گرفته‎است.

این وزارت می‎گوید، برای گسترش همکاری‎های دوجانبه میان افغانستان و ایران مذاکرات روی یک سند جامع همکاری‎ها میان هیئت‎های دو کشور در کابل جریان دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت در جریان مذاکرات هیات دو کشور، در بخش‎های امنیتی و دفاعی، آب و مهاجرین توافقاتی هم صورت گرفته‎است.

مستغنی گفت ۵ کمیته در چوکات دو کمیسیون به رهبری وزرای خارجه دو کشور روی نهایی شدن طرح این سند کار می‎کنند.

او افزود که مذاکرات در کمیته‎های امنیتی و دفاعی، اقتصادی، آب، مسایل فرهنگی و مهاجرین جریان دارد و در سه کمیته توافقاتی هم صورت گرفته‎است.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"سه کمیته کاری از جمله کمیته امنیتی، همکاری در زمینه آب و مهاجرین از جانب هر دو کشور روی این سند همکاری‎های جامع در دومین دور مذاکرات‌شان پیشرفت‎های خوبی داشته و به توافقاتی دست یافتند."

وی در مورد این توافقات جزئیات بیشتر نداد و افزود که کمیته‎های فرهنگی و اقتصادی در اواخر همین ماه مذاکرات دو جانبه را انجام می‎دهند.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که برای نهایی شدن این سند مقامات افغان و ایرانی چندی پیش در ایران نشستی داشتند و دو روز می‎شود که بحث و مذاکره درین مورد در کابل جریان دارد.

افغانستان هم‌اکنون به‌شمول امریکا با شماری از کشورهای منطقه و جهان قرارداد همکاری‎های دوجانبه را به امضا رسانده‎است.

این در حالیست که شماری از مقامات افغان همواره از مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران و مداخلات نظامی آن کشور در برخی مناطق افغانستان شکایت کرده‎اند و مسئله آب میان دو کشور نیز بعضاً مطرح شده‎است.

حتی چندی پیش حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که در مورد مهار شدن آب‎های افغانستان بی‌تفاوت باقی نخواهند ماند.

به دنبال آن رئیس جمهور غنی گفت که استفاده از آب‎های افغانستان حق طبیعی افغان‎هاست و برای مدیریت آن پلان‎های دارد.

از سوی هم شماری از کارشناسان روابط بین‌الملل سند همکاری‎ها میان افغانستان و ایران را برای هر دو کشور مهم می‎خوانند.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که ایران و افغانستان به یکدیگر نیاز دارند و لازم است تا هر دو کشور برای حل مشکلات‌شان با یکدیگر همکاری کنند.

وی می‌گوید:

"هر دو کشور به یکدیگر ضرورت دارند، همکاری‌شان برای هر دو کشور مفید ثابت شده می‎تواند، پنج موضوع اساسی که بخش از همکاری‎های توافق‌نامه است برای هر دو کشور مهم و سود آور است."

آقای خادم می‎افزاید که افغانستان باید برای عملی شدن سند همکاری‎های امضا شده با کشورهای دیگر نیز یک میکانیزم ایجاد کند تا منافع‌اش تأمین و روابط‌اش با کشورهای منطقه بیشتر بهبود یابد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG