لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

گزارش یونما در مورد دست آورد‌های پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان!


دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یونما" در گزارش تازه‌اش در مورد وضعیت افغانستان به دست آورد‌های پولیس مبارزه علیه مواد مخدر این‌کشور اشاره کرده‌است.

در بخش از این گزارش آمده‌است که پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان از اول ماه جون الی ۲۶ اگست ۲۰۱۷ میلادی ۸۰۷ قاچاقبر مواد مخدر را دستگیر و بیش از ۴۸ تُن مواد مخدر را کشف و ضبط نموده‌است.

در این گزارش همچنان به ادامه همکاری‌های منطقوی در بخش مبارزه علیه مواد مخدر نیز اشاره شده آمده‌است که در این مدت همکاری‌های منطقوی با حکومت افغانستان وجود داشته است‌.

اما احمد خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید، کشور‌های منطقه همکاری‌ها را بیشتر در چارچوب منافع و اهداف ملی خود‌شان تعریف می‌کنند.

وی گفت:

" در بحث همکاری‌های منطقوی در بخش مبارزه علیه مواد مخدر متأسفانه کشور‌های همسایه و منطقه همکاری‌ها را در چارچوب منافع ملی خود تعریف می‌کنند، با وجود این‌که همکاری منطقوی و تفاهمات مبنی بر تبادله معلومات وجود دارد و بار‌های این همکاری از طرف پولیس افغانستان با پولیس منطقه صورت گرفته‌است اما متأسفانه تا حال یکطرفه بوده‌است."

این در حالیست که مقامات افغان بار‌ها از عدم همکاری کشور‌های منطقه بخصوص کشور‌های همسایه در بخش مبارزه علیه مواد مخدر شکایت نموده‌اند.

چندی قبل وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که روی یک استراتژی منطقوی جهت مبارزه جدی علیه مواد مخدر کار می‌کند که به اساس آن مبارزه علیه مواد مخدر در سطح منطقه جدی و منسجم خواهد شد.

خواستیم در مورد گزارش تازه یونما نظر وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان را نیز داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر همکاران ما هیچ مسئول این اداره حاضر به گفت‌وگو نشد.

از سوی دیگر محمد هاشم الکوزی، رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه می‌گوید، کشور‌های منطقه در بخش مبارزه علیه مواد مخدر با حکومت افغانستان همکاری لازم نمی‌کنند.

به باور وی، سرحدات باز با کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان و ایران، رفت و آمد آزاد قاچاقبران مواد مخدر از این‌کشور‌ها به کشور‌های اروپایی زمینه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را در افغانستان مساعد ساخته است.

وی افزود:

" کشور‌های ایران، تاجکستان و کشور‌های دیگر که با افغانستان سرحد دارند باید اجازه ندهند که مواد مخدر از سرحدات‌شان قاچاق شود، اگر این کشور‌ها به قاچاق مواد مخدر اجازه ندهند دهقان افغان هیچ عاید به دست نمی‌آورد و کوکنار کشت نمی‌کند."

آقای الکوزی همچنان می‌افزاید، تا زمانی‌که کشور‌های منطقه و جامعه جهانی در راستای مبارزه علیه مواد مخدر صادقانه عمل نکند و زمینه کشت مناسب برای دهاقین افغان فراهم نشود مبارزه با این پدیده نتیجه مطلوب را در پی نخواهد داشت.

راپور: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG