لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

گاردین از قول بویل: کسانی‎که ما را اختطاف کردند کافر و بی دین اند


اکثریت روزنامه‎ها و نشرات معتبر غربی در شماره‎های اخیر خود در بارۀ اظهارات خانوادۀ کانادایی-امریکایی نجات یافته از چنگ طالبان مطالب نشر کرده‎اند.

کایتلن کولمن، شوهر او جاشوا بویل و سه فرزند آن‎ها که در اسارت طالبان به دنیا آمده‎اند روز چهارشنبه گذشته در نتیجۀ عملیاتی‎که اردوی پاکستان می‎گوید بنابر معلومات استخباراتی امریکا انجام شد رها ساخته شدند.

واشنگتن پُست

واشنگتن پُست می‎پرسد که این زن و شوهر در افغانستان اصلاً چه می‎کردند؟

روزنامه در یک مطلب تحلیلی می‎نویسد که اعضای خانواده‎های این زوج بعد از اختطاف آن‎ها چندین سال همیشه این یک سخن را می‎گفتند که آن‎ها شوق سیر و سیاحت به سر داشتند و می‎خواستند فرهنگ مناطق عقب مانده را ببینند.

مادر کایتلن در سال ۲۰۱۴ و بعد از این‎که دختر و دامادش ناپدید شدند در یک مصاحبه گفته بود که آن‎ها چون جهانگردان دیگر در هوتل‎ها به سر نمی‎برند بلکه ساده و بی تکلیف می‎باشند و از معنویات حمایت می‎کنند.

ولی خانم کولمن و آقای بویل پس از رهایی به خبرنگاران گفتند که آن‎ها برای کمک به مردم آن مناطقی به افغانستان رفته بودند که حکومت و سازمان‎های امداد رسان غیر دولتی در آن‎جا فعالیت ندارند.

واشنگتن پُست می‎نویسد که هنوز روشن نیست که خانم کولمن و آقای بویل کدام نوع کمک را چگونه می‎کردند و هنگامی‎که اختطاف شدند اصلاً چه می‎کردند.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین یک ویدیو از اظهارات آقای بویل نشر کرده‎است. او در این ویدیو می‎گوید میان مسلمانان مردمان خوب هم هستند و بد هم ولی کسانی‎که ما را اختطاف کردند آن‎ها نه مسلمانان خوب اند و نه بد بلکه کافر و بی دین اند.

گاردین اظهارات دیگر آقای بویل را هم نشر کرده‎است. او گفته‎است که اعضای شبکه حقانی بر همسر وی تجاوز جنسی کرده‎اند و دختر نوزاد آن‎ها را کشته‎اند اما شورشیان طالب این ادعا را رد کرده‎اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیۀ دیروز خود گفت که این ادعا بنابر تحریک حکومت‎های غربی شده‎است.

سخنگوی طالبان می‎افزاید که این زن و شوهر برای مصونیت و حفاظت بیشتر همیشه در یک جا نگهداری می‎شدند و دختر آن‎ها کشته نشده بلکه به علت بیماری درگذشته‎است.

روزنامه گاردین هم می‎نویسد که در بارۀ رفتن این زوج به افغانستان و چگونگی رهایی آن‎ها یک سلسله سؤال‎های وجود دارند که به آن‎ها پاسخ گفته نشده‎است.

روزنامه در این مورد سؤالی را ذکر می‎کند که از جانب پدر خانم کولمن مطرح شده‎است. پدر او جیم کولمن گفته‎است که من تعجب می‎کنم که جاشوا بویل چرا همسر حامله دار خود را به یک کشور خطرناک چون افغانستان برده‎است.

روزنامه گاردین این سؤال را هم مطرح می‎سازد که آقای بویل بعد از رهایی چرا نخواست سوار یک طیارۀ نظامی امریکا شود.

XS
SM
MD
LG