لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

آیا معاینات پرده بکارت اساس واقعی، علمی و یا طبی دارد؟!


مؤسسه خدماتی علوم عدلی افغانستان می‎گوید، معاینات پرده بکارت اساس واقعی، علمی و یا طبی ندارد.

این مؤسسه می‎گوید، استفاده از معاینه پرده بکارت به‌خاطر تثبیت این‎که یک زن با مردی رابطه جنسی برقرار کرده یا نه؟ هیچ‎گونه پایه و اساس واقعی، علمی و طبی ندارد.

مسئولان این نهاد روز چهار شنبه هنگام ارائه تحقیق تازه‌شان در این مورد گفتند که سالم بودن پرده بکارت نشان دهنده باکره بودن یک دختر نیست و نباید به جبر و یا هم زور معاینات بکارت صورت گیرد.

آنان گفتند، در جامعه افغانی بکارت دختران مهم و یک شرط اساسی عدم مقاربت جنسی قبل از ازدواج خوانده می‎شود.

زنان افغان
زنان افغان

محمد اشرف بختیاری رئیس این نهاد می‎گوید، معاینات اجباری بکارت یک رفتار غیر انسانی، بی‌رحمانه و اهانت‌آمیز می‎باشد و باید از آن جلوگیری صورت گیرد.

او افزود:

"تحقیق که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این معاینه اساس ندارد چرا ندارد به‌خاطر این‎که باورهای فرهنگی با واقعیت‎های علمی فرق دارد. باورهای فرهنگی می‎گوید خونریزی دلیل بر باکره بودن و باکره بودن دلیل بر پاکی یک خانم است و نبود خونریزی دلیل نبود بر باکره بودن و آلوده بودن وی می‎باشد. اگر خونریزی داشت خانم باکره است و اگر نداشت هیچ جرمی را مرتکب نشده."

آقای بختیاری می‎گوید، چنین معاینات از لحاظ روانی و فزیکی یک دختر و یا یک زن را متأثر می‎سازد.

مسئولان این نهاد می‎گویند، داشتن پرده بکارت در جامعه سنتی افغانستان برای دختران یک امر حیاتی است.

پرده بکارت برای دختران افغان، حکایت از عزت دختر و خانواده او می‎کند و سالم نبودنش پیامدهای ناگوار داشته و حتی معاینات آن زنده‎گی شماری از دختران را دگرگون می‎سازد.

به‌گفته آقای بختیاری، در صورتی‎که نتیجه آزمایش منفی باشد، برخی دختران کشته شماری دیگری آنان طلاق داده می‌شوند و به تعدادی هم تا آخر عمر در خانه به چشم حقارت دیده می‎شود.

بر اساس معلومات داکتران، پرده بکارت یک پرده نسبتاً کم خون بوده و حتی اگر پاره شود ممکن خونریزی زیادی نداشته باشد.

یک زن افغان
یک زن افغان

پیش از این سازمان دیده‌بان حقوق بشر، سازمان صحی جهان و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز معاینات پرده بکارت را نقض تکان دهنده حقوق بشر خوانده و خواهان توقف این عمل شده‎اند.

در این حال داکتر عبدالباقی وردک متخصص نسایی ولادی و عقامت در مورد چگونگی پاره شدن پرده بکارت به رادیو آزادی گفت:

"سالم بودن پرده بکارت نماینده‎گی نمی‎کند که یک شخص رابطه جنسی برقرار نکرده یعنی در برخی حالات یک فرد در دوره طفولیت می‎افتد بکارت تخریب می‎شود خودش خبر ندارد. در معاینات تخریب بکارت تعین می‎شود، اما چگونگی آن را که چطور و به وسیله چی تخریب شده در معاینات تشخیص شده نمی‎تواند."

مسئولان مؤسسه خدمات علوم عدلی افغانستان می‎‌گویند که معاینات بکارت اساس علمی نداشته و از لحاظ قانونی اجرای این عمل بر دخترانی که به علت خشونت‌های خانواده‎گی و گریز از ازدواج اجباری از خانه فرار می‌کنند، درست نیست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز می‌گوید، آزمایش پرده بکارت دختران مخالف کنوانسیون‌های جهانی است.

ثریا صبحرنگ یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان اخیرا آزمایش بکارت را در کود جزای این کشور جرم خوانده‌است.

به گفته وی، لوی سارنوالی و وزارت صحت عامه نیز به آنان گفته‌اند که آزمایش بکارت در افغانستان مردود می‌باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG