لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

سفیر امریکا در ناتو: پاکستان در تأمین ثبات در افغانستان نقش مثبت ایفا کند


کی بیلی هاچیسون سفیر ایالات متحده امریکا در پیمان ناتو در آستانه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو این پیمان روز سه شنبه در بروکسل گفت، از پاکستان می‌خواهد تا در تأمین ثبات در افغانستان، نقش مثبت ایفا کند.

قرار است وزرای دفاع پیمان ناتو امروز چهارشنبه و فردا پنج‌شنبه «۱۷ و ۱۸ عقرب ۱۳۹۶»، در کنار موضوعات روی وضعیت در افغانستان نیز بحث کنند.

کی بیلی هاچیسون سفیر امریکا در ناتو می‌گوید:

"در منطقوی ساختن استراتژی، پاکستان نیز شامل می‌شود، از این‌کشور خواسته می‌شود تا در امر مبارزه با شبکه‌های تروریستی بیشتر کمک کند. می‌خواهیم بیبینیم پاکستان برای همکاری با ثبات افغانستان با قطع حمایت از شبکه‌های تروریستی، تلاش مثبت را در پیش می‌گیرد. هندوستان در این عرصه یک شریک مهم است. هند در نظر دارد به حمایت مالی پروژه‌های اساسی، آموزش و سایر همکاری‌ها تعهد کند. هند شریک بزرگ امریکا و افغانستان است."

کی بیلی هاچیسون سفیر ایالات متحده امریکا در پیمان ناتو
کی بیلی هاچیسون سفیر ایالات متحده امریکا در پیمان ناتو

سفیر ایالات متحدۀ امریکا در پیمان ناتو گفته‌است، بر اساس استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، اردوی افغانستان تقویت می‌شود تا خود در برابر تندروان مبارزه کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه اگست استراتژی جدید این‌کشور را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلان کرد.

آقای ترمپ هنگام اعلان این استراتژی گفت:

"ما برای پاکستان میلیارد ها دالر دادیم، ولی در این مدت، پاکستان پناهگاه تروریستانی بود که با ما می‌جنگیدند."

دونالد ترمپ از هند خواسته است، در مسئله افغانستان نقش وسیع‌تر را بازی کند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو نیز در بروکسل در یک کنفرانس خبری از کشورهای منطقه خواست از حکومت افغانستان حمایت کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو

ینس ستولتنبرگ گفت:

"ما از طرق مختلف با پاکستان تماس‌ها و دیالوگ‌های منظم داریم. اخیراً مسئول کارمندان بین‌المللی نظامی ناتو به پاکستان سفر کرد. قوماندان ما در افغانستان، به‌طور منظم با همتایان پاکستانی‌اش ملاقات می‌کند، چون ما باید مشکل بزرگ پناهگاه‌های امن طالبان و تندروان در پاکستان را حل کنیم. ما بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم. این خیلی مهم است که همۀ کشور های منطقه از تلاش‌های افغانستان حمایت کنند و این‌که دیگر هیچ کشور، برای تروریستان پناهگاه‌های امن را فراهم نکند."

سرمنشی پیمان ناتو همچنان گفته‌است، تا زمانی‌که همه کشورها بر ضد طالبان و سایر گروه‌های تندرو مبارزه نکنند، این جنگ مؤثر نخواهد بود.

به‌گفتۀ ینس ستولتنبرگ، پیمان ناتو و متحدان آن به حمایت از اردوی افغانستان ادامه می‌دهند و آن را بیشتر تقویت خواهند کرد.

در منطقوی ساختن استراتژی، پاکستان نیز شامل می‌شود، از این‌کشور خواسته می‌شود تا در امر مبارزه با شبکه‌های تروریستی بیشتر کمک کند.

روی همکاری‌های صادقانۀ پاکستان و نقش مثبت هند در تأمین ثبات در افغانستان در حالی صحبت می‌شود که وزیر خارجۀ پاکستان روز دوشنبه گفت، از مذاکرات پاکستان با امریکا معلوم می‌شود که توافق کامل بین جوانب وجود ندارد.

خواجه آصف در حاشیۀ گفت‌وگوهای دو جانبه بین ایالات متحده و پاکستان گفته‌است، امریکا اطمینان داده‌است که نقش هند در افغانستان به همکاری‌های اقتصادی محدود خواهد بود.

XS
SM
MD
LG