لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

تحقیق: ۴۱ درصد افغان‌ها قربانی فساد و ۵۳.۶ درصد از تبعیض قومی شکایت دارند


یک تحقیق تازۀ کمیسیون مستقل حقوق‌بشر نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مردم قربانی فساد اداری استند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، فساد اداری یکی از جرایمی است که باید در برابر آن مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.

در این میان، تحقیق تازه این کمیسیون نشان می‌دهد که ۴۱ درصد مردم در این کشور قربانی فساد اداری شده‌اند و ۵۳.۶ درصد مردم از تبعیض قومی

شکایت کرده‌‌اند.

۴۱ درصد مردم در افغانستان قربانی فساد اداری شده‌اند.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز چهار شنبه "۱۷ عقرب ۱۳۹۶" با ارائه این تحقیق زیر نام "وضعیت دسترسی هم‌شهریان به عدالت" تأکید کرد که برای تأمین صلح و ثبات در کشور باید در گام نخست با فساد مبارزه جدی شود.

او افزود:

"بدبختانه که فساد اداری سبب ادامه جنگ و بدبختی در کشور شده‌است، باید به‌گونه مشترک برای ریشه‌کن سازی این پدیده تلاش ورزیم تا مبارزۀ دوامدار، دقیق و شفاف انجام داده باشیم و مردم در این مبارزه سهم داشته باشند."

سیما سمر
سیما سمر

خانم سمر می‌گوید، ادامه فرهنگ معافیت، زمینه فساد را در این کشور بیشتر فراهم ساخته‌است و به‌گفته وی، نمی‌شود با یک یا دو سال مبارزه بستر این پدیده را برچید، بلکه به تعهد جدی و محکم سیاسی در این زمینه نیاز است.

قرار است نتایج این تحقیق کمیسیون مستقل حقوق بشر، با آن نهادهای که در برابر فساد مبارزه می‌کنند نیز شریک ساخته شود.

هرچند در این اواخر حکومت، چند مقام برجستۀ را در پیوند به اتهام فساد محاکمه کرده‌است و می‌گوید، اقداماتی را در این بخش نیز انجام داده‌است.

پنج کارمند وزارت مالیه به اتهام اخذ رشوه محاکمه شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

اما دیده‌بان شفافیت در روزهای اخیر کارکرد حکومت را در پیوند به مبارزه با فساد اداری زیر پرسش برده‌است و می‌گوید، حکومت در سه سال گذشته نتوانسته‌است با این پدیده مبارزه کند.

اما در این میان، غلام حیدر علامه معاون لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، حکومت برای ریشه‌کن سازی فساد اداری متعهد است و درین راستا کارهای نیز انجام داده‌است.

آقای علامه که در نشست کمیسیون مستقل حقوق بشر اشتراک کرده بود در این باره گفت:

"مبارزه با فساد بسیار خوب به پیش می‌رود، شما در باره محاکمۀ کسانی‌که در فساد دخیل بوده‌اند نیز در جریان هستید که بدون در نظرداشت کدام فرقی، با آن‌ها رفتار شده‌است و قضیه آنان به‌گونه عادلانه به پیش برده می‌شود."

در کنار انتقاد‌ها از کارکرد حکومت در راستای مبارزه با فساد اداری، اما اداره بین‌المللی شفافیت در گزارش اخیرش دریافته است در حالی‌که افغانستان در سال‌های گذشته سومین جایگاه را در میان کشورهای آلوده به فساد داشته‌است، اما به باور این اداره، با مبارزۀ که در این زمینه شده‌است، اکنون افغانستان در جایگاه هشتم کشورهای آلوده فساد قرار دارد.

از سوی هم، جکب بریکس تنگ سفیر دنمارک که در نشست کمیسیون مستقل حقوق بشر اشتراک داشت، تلاش‌های حکومت افغانستان را در

راستای مبارزه با فساد می‌ستاید، اما می‌گوید این کشور هنوزهم با تهدیدهای فساد روبه‌رو است.

افغانستان هنوز هم با تهدیدهای فساد روبه‌رو است.

وی تأکید می‌ورزد که برای حکومت افغانستان لازم است تا با یک میکانیزم ویژۀ با این پدیده مبارزه کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG