لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

مسئولان: در دو ماه گذشته حدود یک هزار طفل افغان از ایران اخراج شده‎اند


مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی هرات می‎گویند در دو ماه گذشته حدود یک هزار طفل افغان از ایران اخراج شده‎اند.

عبدالقیوم افغان رئیس این اداره می‎گوید هفتاد درصد این اطفال از سرحد اسلام قلعه و متباقی آن از ولایت سرحد ولایت نیمروز با ایران به افغانستان فرستاده شده‎اند.

آقای افغان به خبرنگاران گفت در میان این تعداد از اطفال یک دختر نیز شامل می‎باشد.

هرات
هرات

او افزود:

"گفته می‎توانم اطفالی‎که رد و مرز شده‎اند طی دو ماه گذشته، در حدود یک هزار تن بوده‎اند که این رقم بسیار بالای است که من امیدوارم هستم که مقامات قنسولگری ایران در ارتباط اطفال ورد و مرز کردن آنان توجه بیشتری را مبذول بدارند.

البته وقتی می‎خواهند رد و مرز هم بکنند اردوگاه‎ها و اماکن که دولت ایران دارد، مدت زیادی تحت کارهای شاقه و یاهم به عنوان بازداشتی باقی نمانند."

اخراج اجباری این تعداد از اطفال با واکنش برخی از باشنده‎گان هرات رو به رو شده‎است.

شماری از باشنده‎گان این ولایت عملکرد حکومت ایران در قبال اطفال افغان مقیم ایران را مخالف با اصول حقوق بشری می‎خوانند.

این افراد حکومت ایران را متهم به کارهای شاقه بالای اطفال افغان در داخل اردوگاه‎های ایران می‎کنند.

نصیر احمد صالحی و فهیم فرجام دو تن از باشنده‎گان هرات می‎گویند:

"متاسفانه حکومت ایران به هیچ نوع مسایل حقوق بشری پابند نیست، اطفالی‎که حتی زیر سن هستند، کودک هستند، بدون این‎که خانواده‎های شان را در جریان بگذارند، از کنار سرک و یا هم جای که کار می‎کنند آنان را می‎گیرند و آنان را به افغانستان رد و مرز می‎کنند.

اطفالی‎که با فامیل خود رهسپار ایران می‎شوند به زور و یاهم به اجبار آنان را به افغانستان رد و مرز می‎کنند این کار بسیار ناشایست است و بیشتر این‎ها در سرحد و یاهم در اردوگاه‎ها متاسفانه مورد کارهای شاقه و دیگر مشکلات قرار می‎گرند."

اداره محلی هرات هم می‎پذیرد که برخی از کودکان و زنان بی سرپرست افغان از سوی حکومت ایران اخراج شده‎اند.

نمای از شهر هرات
نمای از شهر هرات

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی روند اخراج اجباری اطفال و زنان بی سرپرست به افغانستان را متوقف سازند.

او افزود:

"رد و مرز کردن کودکان و زنان بی سرپرست و کودکانه بدون خانواده از طریق مرز ایران مایه نگرانی است، زیرا نبود ولی و یا هم سرپرست برای هر کدام از این‎ها، مشکلات جدی را به بار میاورد، و همین که خانواده‎های این افراد در داخل ایران نگران باشند."

تلاش کردیم تا دید گاه مسئولان قنسولگری ایران در ولایت هرات را نیز داشته باشیم اما با تلاش‎های زیاد موفق به این کار نشدیم.

نگرانی‎ها از اطفال در معرض خطر در ولایت هرات در حالی مطرح می‎شوند که اخیر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تحقیق را در مورد اطفال کنار سرک به راه انداخته‎است.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در ولایت هرات می‎گویند در حال حاضر حدود هشت تا ده هزار طفل کنار سرک در ولایت هرات بود و باش دارند که شماری از آنان مصروف کارهای شاقه هستند.

سید عبدالقادر رحیمی رئیس دفتر حقوق بشیر هرات قبلا گفته بود که برخی از این افراد مورد سوء استفاده جنسی قرار می‎گیرند.

به گفته آقای رحیمی گروه‎های تبهکار همواره کوشش دارند تا از اطفال کنار سرک در فروش و قاچاق مواد مخدر استفاده کنند.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG