لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

افغانستان امروز پنجشنبه میزبان نشست چهار جانبه در مورد بحران مهاجرت در ترکیه است


افغانستان امروز میزبان نشست چهار جانبه میان این کشور، ایران، پاکستان و اداره عالی کمیشنری سازمان ملل در امور پناهجویان در ترکیه است.

چگونگی حضور صدها هزار افغان در پاکستان و ایران معضلی که افغانستان در نشستی ترکیه خواستار کمک‌های جامعه جهانی و راه حل به آن می‌شود.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان روز پنجشنبه «۹ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که این نشست چهار جانبه را افغانستان میزبانی می‌کند و اشتراک کننده‌گان در آن روی چگونگی آماده‌گی‌ها برای پذیرش افغان‌های بازگشت کننده در سال ۲۰۱۸ میلادی به کشورشان بحث می‌کند.

اسلام الدین جرأت
اسلام الدین جرأت

به گفته وی راه حل چالش‌های مهاجرین افغان و ادامه کمک‌های جهانی در این زمینه نیز شامل اجندای این نشست در انقره است که نماینده "UNHCR" و وزیران خارجه و مهاجرین پاکستان و ایران نیز در آن اشتراک کرده‌اند، می‌باشد.

او افزود:

"هدف این نشست این است که چگونه در سال ۲۰۱۸ نهادهای بین المللی می‌توانند به چه اندازه در بازگشت مهاجران به افغانستان کمک کنند و در این نشست مشخص می‌شود که در سال آینده میلادی افغانستان آماده پذیرش چه تعداد افغان خواهد بود."

جرأت می‌گوید افغانستان در حاشیه این نشست، دو نشست سه جانبه نیز با مقام‌های ایران و پاکستان دارد.

افغانستان در حاشیه این نشست، دو نشست سه جانبه نیز با مقام‌های ایران و پاکستان دارد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی افغانستان و اداره عالی کمیشنری سازمان ملل در امور پناهجویان، استراتژی راه‌های حل منطقوی را ساختند که بر اساس آن باید برای چگونگی زمینه‌های بازگشت مهاجران، حل مشکلات آنان در کشورهای میزبان به ویژه ایران و پاکستان و نیز ادامه کمک‌های جامعه جهانی برنامه ریزی گردد.

همه ساله یکی از طرف‌ها یعنی اداره عالی کمیشنری سازمان ملل در امور پناهنده‌گان، وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان، پاکستان و یا هم ایران میزبان این نشست در یکی از کشورها می‌باشند.

به گفته وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان در سال ۲۰۱۶ میلادی ایران میزبان این نشست بوده‌است و در آن افغانستان اعلام کرده بود که آماده پذیرش بازگشت ۴۰۰ هزار مهاجر افغان به این‌کشور است.

هم اکنون به گفته افغانستان حدود پنج و نیم میلیون افغان در بیرون از این کشور مهاجر استند که بیشتر آنان در ایران و پاکستان به‌سر می‌برند.

به گفته این وزارت در سال ۲۰۱۶ میلادی بیشتر از یک میلیون افغان به افغانستان باز گشته‌اند و این رقم از شروع سال ۲۰۱۷ تا کنون به حدود ۴۶۸ هزار نفر می‌رسد.

حال حکومت افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر انتظار تعهد کمک‌های جهان به‌ویژه اداره عالی کمیشنری سازمان ملل را دارد تا بتواند از مهاجران بازگشت کننده‌اش در سال‌های آینده خوبتر میزبانی کند.

با این همه نادر فرهاد سخنگوی "UNHCR" در افغانستان که در این کنفرانس اشتراک ورزیده در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"بحث‌ها عملاً آغاز شده‌است، افغانستان با اداره "UNHCR" خواستار کمک‌های بیشتر به افغان‌ها در پاکستان شدند و همه اشتراک کننده‌ها به این کمک‌ها متعهد شدند. خوب در حالی‌که اداره ما برای هر افغان عودت کننده ۲۰۰ دالر کمک می‌کند، برای هر کمک لازمه متعهد بوده‌ایم و هستیم."

فرهاد می‌گوید امیدوار اند که در پایان این نشست در ترکیه به نتایجی در پیوند به حل مشکلات مهاجران افغان در ایران و پاکستان دست یابند و در آن راه‌های حل اساسی جستجو شود.

از سوی دیگر، نادر کتوازی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه، حضور مهاجران افغان در ایران و پاکستان را گزینه خوب فشار این کشورها بر افغانستان می‌خواند.

وی می‌گوید در کنار این که افغانستان باید بیشتر برای بازگشت مهاجرین افغان تلاش ورزد، در این کنفرانس باید تعهدات محکم جامعه جهانی را به‌خاطر کمک‌های مالی در این زمینه نیز به‌دست آورد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG