لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

چه تعداد ولسوالی‌های افغانستان در کنترول حکومت و چه تعداد در تصرف طالبان اند؟


در ولسوالی‌های افغانستان که تحت کنترول طالبان اند و یا در ولسوالی‌های که با تهدیدات بلند امنیتی رو‌به‌رو اند، کارهای اداری و عرضه خدمات از سوی حکومت چگونه صورت می‌گیرد؟

گزارش سیگار: طالبان بر ۱۱ ولسوالی کنترول دارند و در ۳۴ ولسوالی دیگر نفوذ دارند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در مجموع ۹ ولسوالی در ولایت‌های هلمند، غزنی، زابل و بدخشان از کنترول حکومت خارج اند و مخالفان مسلح بر این ولسوالی‌ها حاکم اند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد اما از این ولسوالی‌ها نام نبرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" نُه ولسوالی به دست دشمن است و این ولسوالی‌ها در ولایات هلمند، غزنی، زابل و بدخشان اند."

  • کنترول طالبان بالای ولسوالی‌ها در افغانستان

در ولایت هلمند از جمله بیش از ۱۰ ولسوالی این ولایت، ۵ ولسوالی در کنترول طالبان مسلح اند.

عمر ځواک سخنگوی والی هلمند به رادیو آزادی در این مورد بیشتر گفت:

" ولسوالی‌های دیشو و باغران از ۱۳ سال به این‌سو در دست دشمن می‌باشد و همچنان ولسوالی‌های خانشین، نوزاد و موسی قلعه در سال‌های گذشته به دست مخالفان مسلح افتادند."

آقای ځواک افزود که به جز از همین ۵ ولسوالی، در سایر ولسوالی‌های هلمند، ولسوال‌ها در مقر ولسوالی‌ها حضور دارند.

در ولایت بدخشان ولسوالی‌های یمگان و وردوج از دو سال به این‌سو در کنترول طالبان اند.

بدخشان در شمالشرق افغانستان دارای حدود ۳۰ولسوالی است.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان به رادیو آزادی گفت که طالبان در بخش‌های از ولسوالی‌های دیگر از جمله ولسوالی‌های جرم، بهارک، شهدا و راغستان نیز حضور دارند.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان
گل محمد بیدار معاون والی بدخشان

وی افزود:

"ولسوالی‌های یُمگان و وردوج کاملاً در دست طالبان است و در قریه جات ولسوالی‌های دیگر هم آن‌ها {طالبان} حضور فزیکی دارند. در این دو ولسوالی که در آن طالبان کنترول دارند، واحد‌های اداری ما در ولسوالی‌های همجوار مثل بهارک و جُرم فعال اند. کار ولسوالی یمگان را در ولسوالی جرم انجام می‌دهیم و کار ولسوالی وردوج را در ولسوالی بهارک انجام می‌دهیم."

مقامات می‌گویند که ولسوالی خاک افغان در ولایت زابل و ولسوالی ناوه در ولایت غزنی از چند سال به این‌سو در کنترول طالبان مسلح اند.

در ولایت میدان وردک از میان حدود هشت ولسوالی، جغتو و دایمیرداد ولسوالی‌های اند که گفته می‌شود با تهدیدات بلند امنیتی رو‌به‌رو اند.

عبدالرحمن منگل سخنگوی والی میدان وردک به رادیو آزادی گفت که ولسوال‌ها در مراکز این دو ولسوالی موقتاً حضور نمی‌داشته باشند.

آقای منگل افزود:

" زمانی‌که ولسوال‌های دایمیرداد و جغتو به رخصتی خانه می‌آیند مجبور اند که در قطار نیروهای امنیتی بیایند و دوباره هم همین طور برگردند. به همین خاطر بعضاً رفتن ولسوال‌ها به این دو ولسوالی وقت زیاد را می‌گیرد. ولسوال جغتو فعلاً در مقر ولسوالی حضور دارد و ولسوال دایمیرداد به خانه خود آمده‌است. زمانی‌که قطار آماده شد به ولسوالی بر می‌گردد."

  • چگونگی اجرای امورات حکومتی در ولسوالی‌های ناامن و تحت تصرف طالبان؟
از مجموع حدود ۳۸۱ ولسوالی افغانستان، نزدیک به ۴۰ ولسوالی از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند.

ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان می‌گوید، در ولسوالی‌های که حکومت حاکمیت ندارد و ولسوالی‌های که با تهدیدات بلند امنیتی روبه‌رو اند امور این ولسوالی‌ها از مراکز ولایات مربوطه و یا ولسوالی‌های همجوار از سوی ولسوال‌ها به پیش برده می‌شود.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی این اداره که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد نخواست از ولسوالی‌های که بنابر تهدیدات بلند امنیتی ولسوال‌ها در مقر این ولسوالی‌ها ایفای وظیفه نمی‌کنند، نام بگیرد.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان
منیره یوسف‌زاده سخنگوی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان

وی می‌گوید:

" در ولسوالی‌های که بنابر سطح تهدید بالای امنیتی موقتاً مرکز ولسوالی فعالیت خود را قطع می‌کند ولسوال کار خود را در ولسوالی همجوار و یا دیگر ولسوالی که سطح خوب امنیتی دارد انجام می‌دهد."

خانم یوسف‌زاده می‌گوید که از مجموع حدود ۳۸۱ ولسوالی افغانستان، نزدیک به ۴۰ ولسوالی از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند.

گفته می‌شود که نبود ولسوال‌ها در مقر بعضی از ولسوالی‌ها، سبب ایجاد مشکلات در عرضه خدمات به مردم و تضعیف حکومت‌داری شده‌است.

سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان نیز می‌پذیرد که نبود ولسوال‌ها در بعضی از ولسوالی‌ها باعث می‌شود که در کارها و عرضه خدمات سکتگی به میان آید.

سیگار یعنی سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در ماه ثور سال‌جاری در یک گزارش گفته بود که طالبان بر ۱۱ ولسوالی کنترول دارند و در ۳۴ ولسوالی دیگر نفوذ دارند.

به اساس این گزارش، حکومت افغانستان بر۹۷ ولسوالی کنترول داشته و در ۱۴۶ ولسوالی نفوذ دارد.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در اواخر ماه عقرب امسال گفت، نیروهای افغان بالای دو- سوم جمعیت افغانستان کنترول دارند.

وی گفته‌است که تلاش می‌شود تا میزان کنترول قوای امنیتی افغان بر جمعیت افغانستان تا به ۸۰ درصد افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG