لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

طرح قانون حمایت از حقوق طفل جهت تصویب به ولسی جرگه معرفی شد


وزیر عدلیه افغانستان می‌گوید، موارد مهم در طرح قانون حمایت از طفل جهت رسیده‌گی به مشکلات اطفال در کشور مد نظر گرفته شده و پس از انفاذ این قانون با ناقضین حقوق طفل نیز برخورد جدی صورت می‌گیرد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان در نشست عمومی روز شنبه «۱۸قوس۱۳۹۶» ولسی جرگه حین معرفی طرح قانون حمایت از حقوق طفل گفت که در این طرح همه موارد مربوط به طفل شامل‌اند.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان
عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان

وی افزود:

"در این قانون حقوق اساسی طفل، بازتوانی اطفال دارای معلولیت، مواظبت‌های اجتماعی، تعلیم و تربیه، رشد فرهنگی، مراقبت از طفل کارگر، حمایت طفل در برابر بهره‌کشی‌های اقتصادی، تخلفات طفل، خرید و فروش و قاچاق طفل، حمایت از طفل در برابر فحشا و استفاده‌‎های جنسی از آنان مورد بحث و دقت قرار گرفته‌است."

به اساس معلومات وزارت عدلیه، قانون حمایت از حقوق طفل در ۱۶ فصل و ۱۰۸ ماده ترتیب شده و در آن مسئولیت‌های والدین و دولت در برابر اطفال نیز مشخص شده‌اند.

این در حالیست که به اساس گزارش‌ها بیشتر اطفال افغانستان هنوز هم با انواع مختلف خشونت‌ها روبه‌رو بوده و حتی برخی آنان در منازعات مسلحانه نیز قربانی می‌شوند.

وزارت دفاع افغانستان نیز در اواخر هفته گذشته پالیسی جدید را به‌خاطر جلوگیری از تلفات اطفال در منازعات مسلحانه ترتیب کرده و آنرا به اجرا گذاشت.

اما ولسی جرگه پس از معرفی طرح قانون حمایت از حقوق طفل گفت، بیشتر قوانین که از سوی این جرگه تصویب شده‌ تا حال از سوی حکومت به‌گونه درست تطبیق نشده‌اند.

رمضان بشر دوست یکی از این وکلا گفت که حکومت قوانین تکراری را به این جرگه می‌فرستد.

رمضان بشردوست عضو ولسی جرگۀ افغانستان
رمضان بشردوست عضو ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"ما اگر اشتباه نکنیم به ده‌ها قانون در حمایت از اطفال تصویب شده‌است و قوانین تکراری را ما تصویب می‌کنیم، دو ماه بعد یا سه ماه بعد قانون دیگر می‌آید عین چیز."

در این حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از حکومت می‌خواهد تا قوانینی‌که از سوی این جرگه تصویب می‌گردند آن‌ها به اجرا بگذارد تا مشکلاتی‌که ناشی از نبود قانون در بخش‌های مختلف وجود دارند، برطرف گردند.

طرح قانون حمایت از حقوق طفل در حالی به ولسی جرگه معرفی می‌گردد که به تازه‌گی کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته‌است که هنوزهم شماری زیادی اطفال در این‌کشور آسیب پذیر بوده و آنان با مشکلات زیاد در بخش‌های مختلف روبه‌رو می‌باشند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG