لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

علمای شورای مصلحت در پیوند به صلح بین‌الافغانی طرحی را با حکومت شریک می‌سازند


علمای شورای مصلحت اسلامی افغانستان صلح بین الافغانی را برای حل مشکلات جاری در کشور مهم خوانده و می‌گوید در این خصوص طرح را با حکومت شریک می‌سازد.

علمای شورای مصلحت اسلامی افغانستان با نگرانی از ادامه جنگ و کشتار افراد ملکی در این کشور می‌گویند تصمیم گرفته‌اند تا طرح را برای زمینه سازی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حکومت شریک سازد.

مولوی بحرالدین جوزجانی رئیس این شورا روز پنجشنبه در کابل با تأکید روی نقش علما در تأمین صلح ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند جنگ و خشونت در افغانستان را پایان بخشد.

او افزود:

"طرح که ما داریم این است که هر دو طرف نماینده‌های با صلاحیت خود را معرفی بکند و یک طایفه ثالث بل الخیر از علما، مدرسین، استادان پوهنتون، جوانان تشکیل شود دولت و طالبان این را بدوش بگیرد که مسئولیت تأمین امنیت شان را بکند و انشاالله می‌توانیم ما افغان‌‌ها بین خود نشسته صلح بیاوریم و این طرح ما به حکومت است."

آقای جوزجانی همچنان گفت که برخی کشورهای همسایه و جهان به شمول استخبارات پاکستان و ایران برای افغانستان دسیسه سازی کرده و در فکر بربادی این کشور استند.

وی این سخنان‌را در نشست که پیرامون وضعیت جاری در کشور از سوی شورای مصلحت اسلامی افغانستان در کابل برگزار شده بود بیان کرد و همچنان بر حمایت از نیرو های امنیتی و دفاعی تاکید کرد.

در این نشست عبدالقادر قانت رئیس شورای حمایت از ارزش‌های اسلامی نیز جنگ و خشونت‌های جاری در کشور را خلاف آموزه‌های دینی خوانده و گفت که این جنگ‌ها صبغه شرعی ندارند.

مسئولان شورای مصلحت افغانستان همچنان از فتوای اخیر علمای پاکستان در خصوص حرام خواندن حملات انتحاری که با تاخیر صورت گرفته انتقاد کرده و گفتند که این فتوا با توجه به فشارهای اخیر امریکا بر آن کشور صادر شده‌است.

فضل الکریم سراجی رئیس مساجد وزارت حج اوقاف افغانستان با تاکید بر حمایت از نیرو های امنیتی و دفاعی کشور نقش علما را در بلند بردن مورال نیرو های افغان مهم خواند.

تاکید علما برای تامین صلح در کشور در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً حملات تهاجمی طالبان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل و گروه داعش به دفتر سیف ده چلدرن یا حمایت از کودکان در ننگرهار ده‌ها کشته و زخمی بجا گذاشت.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان نیز نقش علما را در تامین صلح مهم دانسته و می‌گوید از هر اقدام آنان در این خصوص استقبال می‌کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در مورد گفت:

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

"حکومت خود معتقد به صلح بین الافغانی است تجربه ما با حزب اسلامی یک تجربه موفق بود و صلح بین‌الافغانی بود دید گاه‌های که کمک کند تا این پروسه قویتر شود ما از آن دیدگاه استقبال می‌کنیم."

آقای مرتضوی می‌گوید که انتظار دارند تا علمای افغانستان صدای خود را که در خصوص جنایت‌های که علیه حکومت، نیرو های امنیتی، نهادهای کمک کننده و مردم افغانستان صورت می‌گیرد نیز بلند کند.

ریاست جمهوری افغانستان به این باور است که علما افراد مورد اعتماد مردم در محلات بوده و آنان می‌توانند از طریق مساجد و نشست‌های مردمی برای صلح زمینه سازی بهتر نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG