لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

وزارت داخله: اشتراک مسئولان پولیس بلخ در جلسات به رهبری نور منع نشده‌است


وزارت داخله افغانستان می‌گوید، این وزارت اشتراک مسئولان پولیس بلخ در جلسات اداری و امنیتی به رهبری عطا محمد نور را منع قرار نداده‌است.

وزارت داخله هرچند می‌گوید مسئولان امنیتی در جلسات سیاسی به رهبری عطا محمد نور تا حال اشتراک نکرده‌اند، اما به‌گفته معاون سخنگوی این وزارت مسئولان پولیس در بلخ می‌توانند در جلسات اداری یا امنیتی که آقای نور برگزار می‌کند شرکت کنند.

نصرت رحیمی روز چهار شنبه «۱۸ دلو ۱۳۹۶» در جواب به خبرنگار رادیو آزادی در باره این‌که آیا مسئولان پولیس می‌توانند در جلسات اداری و امنیتی به رهبری عطا محمد نور اشتراک کنند گفت:

"چیزی که به وظایف بر می‌خورد اشتراک در آن مشکلی ندارد، تا که این مشکل بین حکومت و این‌ها "عطا محمد نور" رفع نشود آن‌ها مسئولیت دارند به‌خاطر رهبری موضوع، مسئولین امنیتی مکلفیت دارند امور را به شکل درست‌اش تنظیم کنند."

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

بر اساس معلومات اداره مستقل ارگان‌های محلی نشست‌های امنیتی در سطح ولایات میان مسئولان نهادهای امنیتی برگزار می‌شوند که ریاست آن را والی‌ها به عهده دارند و در موارد که والی در دفتر کارش نباشد این نشست‌ها را معاون والی ریاست می‌کند.

در چنین نشست‌ها معمولاً در باره مشکلات امنیتی بحث صورت گرفته و پس از مشوره‌های جمعی در سطح ولایات تصمیم اتخاذ می‌شوند.

اما این‌که آیا مسئولان پولیس در بلخ از هدایات عطا محمد نور پیروی می‌کنند یا نه؟ آقای رحیمی می‌گوید، هر مسئول امنیتی لایحه وظایف دارد.

ریاست جمهوری افغانستان اواخر ماه قوس اعلام کرد که استعفای عطا محمد نور منظور شده و انجنیر محمد داوود به‌عنوان والی جدید در این ولایت تعیین شده است.

این استعفا را جمعیت اسلامی و آقای نور نپذیرفته و برای حل این اختلاف به‌گفته مسئولان جمعیت حد اقل ۱۰ بار با حکومت مذاکره صورت گرفته‌است.

اخیراً معاون رئیس جمهور امریکا و سفارت آن کشور در کابل گفته است که رهبری بلخ باید به‌گونه مسالمت‌آمیز و بر وقت تغییر کند.

هرچند به دنبال منظوری استعفای عطا محمد نور اداره مستقل ارگان‌های محلی گفته است، هر نوع فعالیت آقای نور به‌عنوان والی بلخ قانونی نیست، اما دو روز پیش سخنگوی ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت، آقای نور بدون مشوره با حکومت مرکزی اخیراً دو ولسوال را تبدیل کرده‌است.

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، در جلسات امنیتی و اداری به رهبری عطا محمد نور تمام مسئولان ادارات دولتی به‌خصوص نهادهای امنیتی شرکت می‌کنند.

فرهاد می‌گوید، برخی اسناد و مکتوب‌های رسمی که به امضای آقای نور به برخی وزارت‌خانه‌های سکتوری فرستاده شده اگر جواب رد دریافت کنند، اداره محلی بلخ عمل باالمثل انجام خواهد داد.

او افزود:

"تا هنوز جواب رد نگرفتیم و امیدوار هستیم که جواب رد نیاید، در صورت که از آدرس هر وزارت جواب رد بیاید، طبیعی است که اداره محلی بلخ عمل باالمثل انجام خواهد داد."

اداره مستقل ارگان‌های محلی در این باره ابراز نظر نکرد، اما شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور با ارسال پیام به رادیو آزادی می‌گوید، موضوع ولایت بلخ در چهارچوب قانون اساسی به زودی حل خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG