لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

پوتین: غرب از وضع تعزیرات بر روسیه خسته خواهد شد


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهور روسیه در حالی‌که چند هفته بعد انتخابات ریاست جمهوری در این‌کشور برگزار می‌شود، پیش‌بینی کرد که غرب از وضع تعزیرات بر روسیه خسته خواهد شد و روابط جانبین بهبود خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین این اظهارات را در گردهمایی دیروز جمعه صنعتگران و تاجران روسیه ابراز داشت.

رسانه‌های روسی از قول وی منتشر ساختند که در بارۀ تعزیرات غرب به حاضرین گفته‌است:

" من فکر می‌کنم کسانی‌که این کار را می‌کنند به زودی خود را خسته خواهند ساخت. امیدوارم که ما در مسیر روابط عادی قرار گیریم."

رئیس جمهور روسیه این اظهارات را در حال ابراز می‌دارد که قرار است چند هفته بعد انتخابات ریاست جمهوری در این‌کشور برگزار شود که پیروزی وی در آن یقینی به نظر می‌‍‌‌رسد.

ولی گفته می‌شود که او مایل است تا اشتراک رأی دهنده‌گان در این انتخابات نیرومند باشد و او با یک پشتیبانی وسیع چهارمین بار رئیس جمهور شود که امکان دارد آخرین دور ریاست جمهوری وی باشد.

رئیس جمهور روسیه در حالِ قبل از انتخابات در بارۀ تعزیرات غرب سخن می‌گوید که گزارش‌ها از نگرانی نخبه گان روسیه نسبت به این تعزیرات که مشکلات اقتصادی و تجارتی ببار آورده‌است خبر می‌دهند.

امریکا، اتحادیه اروپا و دیگران در واکنش به الحاق شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین توسط روسیه و نقش این‌کشور در جنگ در شرق اوکراین تعزیرات بر مسکو وضع کرده‌اند.

برخی کشورهای غربی به شمول امریکا به ارتباط مسایل چون نقض حقوق بشر و مداخله مظنون مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا هم بر روسیه تعزیرات وضع کرده‌اند.

وزارت خزانه امریکا یک هفته قبل لیست ده‌ها تن از سیاسیون و نخبه گان روسیه را نشر کرد که به گفته مقامات امریکایی با استفاده از روابط نزدیک با رئیس جمهور پوتین به ثروت و قدرت دست یافته‌اند.

اگر چه امریکا هنگام نشر این فهرست کدام تعزیرات جدید علیه روسیه اعلان نکرد، ولی استیون منوچین وزیر خزانه امریکا گفت تعزیرات اضافی در آینده نزدیک وضع خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه این اقدام واشنگتن را یک عمل غیر دوستانه خوانده نکوهش کرد.

او گفت که این اقدام وضعیت روابط دو کشور را که تیره است پیچیده تر خواهد ساخت ولی به کدام اقدام عمدۀ تلافی جویانه اشاره نکرد.

XS
SM
MD
LG