لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

فعالان: اجازه نمی‌دهیم اهداف مغرضانه برخی افراد مانع توزیع تذکره‎های برقی شوند


نماینده‎های نهادهای مختلف جامعه مدنی افغانستان می‎گویند، به هیچ کس اجازه نخواهند داد تا به دلیل تحقق اهداف مغرضانه شان، مانع توزیع تذکره‎های الکترونیکی شوند.

آنان می‎گویند که خواهان توزیع تذکره‎های برقی به هدف داشتن یک انتخابات شفاف در آینده‎اند.

این نماینده‎ها که امروز «۲۹دلو۱۳۹۶» طی نشستی در کابل گردهم آمده بودند گفتند، مردم از اختلافات به میان آمده در مورد تذکره‎های الکترونیکی خسته شده‎اند و نمی‎خواهند که این مسئله بیش از این رنگ قومی بیگیرد.

آنان با نشر قطعه نامه از حکومت وحدت ملی خواست تا روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی را سرعت بخشد.

تذکره برقی
تذکره برقی

راحله جعفری رئیس نهاد ضد تبعیض به نماینده‎گی از سایر نهادهای جامعه مدنی این قطعنامه را به خوانش گرفت که در بخشی از آن چنین آمده‎است:

"نهادهای جامعه مدنی و جوانان اقوام مختلف کشور جهت تسریع بخشیدن روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی از حکومت و نهادهای ذیدخل می‎خواهند که تذکره‎های الکترونیکی با شرایط و خواست مردم ما هرچه زودتر توزیع نماید ما از حکومت و جناح‎های مختلف حکومت خواهان رفع هرچه زودتر مشکلات سر راه توزیع تذکره‎های الکترونیکی هستیم و نمی‎گذاریم که منافع ملی قربانی خواست‎های برخی افراد مغرض شود."

نهادهای جامعه مدنی در حالی خواهان توزیع تذکره‎های الکترونیکی هستند که هم اکنون روند بایومتریک و ثبت معلومات برای توزیع تذکره‎های برقی جریان دارد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر رئیس جمهور روز جمعه در صفحه رسمی فیسبوکش توزیع تذکره‌های الکترونیکی را «آغاز فصل جدید» خوانده و گفته‎است که برای نخستين‌بار شهروندان كشور صاحب تذکره‌های معیاری می‌شوند.

وی گفته‎است که روند بایومتریک مقام‌های حکومتی و سیاسی برای اخذ این تذکره‌ها جریان دارد.

اما عبدالله عبدالله بار دیگر بر تاخیر توزیع تذکره‌های الکترونیکی تاکید کرد و با نشر اعلامیۀ گفته‎است که برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی باید «اجماع ملی و توافق همگانی» وجود داشته باشد.

از سوی هم حمیده وردک نماینده نهاد موسوم به عدالت می‎گوید که مردم بخاطر منافع درازمدت شان خواهان توزیع تذکره‎های الکترونیکی هستند.

حمیده وردک
حمیده وردک

او افزود:

"امروز این بحث را به کدام اساس مطرح ساخته‎اند به این دلیل است که در شروع بخاطر داشتن تذکره تابعیت الکترونیکی حد اقل تا ۲۰ سال خواستند مانع ایجاد کنند تا افغان‎ها از این بابت محرومیت خود را داشته باشند و به همین دلیل است که نتوانستیم انتخابات شفاف داشته باشیم و صدمه‎های مختلف دیگری ببینیم."

خانم وردک از احزاب سیاسی، شوراهای جوانان و نهادهای مدنی می‎خواهد تا برای آغاز توزیع تذکره‎های برقی صدا بلند کنند.

برخی از آگاهان حقوقی می‎گویند که هیچ مشکل حقوقی و قانونی در برابر تذکره‎های الکترونیکی وجود ندارد.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که با توزیع این تذکره‎ها مشکلات زیادی در افغانستان حل شده و نباید این روند به چالش کشیده شود.

XS
SM
MD
LG