لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

شماری از احزاب سیاسی خواهان برگزاری انتخابات در زمان معین آن شدند


سران و نماینده‌های ۲۰ حزب سیاسی مطرح در کشور روز شنبه «۰۵حوت۱۳۹۶» زیر یک چتر گردهم آمده و در یک موقف گیری مشترک، از حکومت و جامعه جهانی خواستند تا انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را بدون تأخیر و مانع به زمان معین آن برگزار کنند.

زمریالی احدی بخشی از اعلامیه مشترک این احزاب و جریان‌های سیاسی را چنین به خوانش گرفت:

"ما خواستار انتخابات شفاف و عادلانه هستیم، تأکید داریم که انتخابات آینده در وقت معین آن بدون کدام تأخیر برگزار شود، امید داریم که این انتخابات یک راه حل خوب به وضعیت دشوار جاری در کشور باشد."

در بخش قطعنامۀ این احزاب هم‌چنان آمده که باید زمینه رأی‌دهی به همه افغان‌ها و بیجا شده‌ها فراهم شود.

این در حالیست که چندی پیش گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که ممکن انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در زمان معین آن برگزار نشود.

نهادهای ناظر انتخاباتی از جمله مؤسسۀ انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" نیز گفته بود که با توجه به چالش‌های فرا روی انتخابات، برگزاری یک انتخابات شفاف، به موقع و معیاری دشوار خواهد بود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان زمان برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ تعیین کرده‌است.

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اطمینان می‌دهد که در انتخابات آینده تأخیر نخواهد آمد و در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

معاذالله دولتی معاون این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"قسمی‌که آماده‌گی‌های ما اکنون جریان دارد و اگر هم‌چنین ادامه یابد، من مطمین استم که انتخابات آینده در سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد."

آقای دولتی می‌گوید، کمیسیون انتخابات برگزاری یک انتخابات شفاف، به موقع و سرتاسری را یک وجیبه ملی خود می‌داند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG