لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

وزارت مهاجرین: روند عودت مهاجرین افغان از پاکستان آغاز شده‌است


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، روند عودت مهاجرین افغان از پاکستان آغاز شده‌است.

پس از ختم دوره اقامت مهاجرین افغان در پاکستان، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، روند عودت مهاجرین افغان از پاکستان از اول ماه مارچ سال جاری میلادی آغاز شده‌است.

حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز شنبه «۱۲ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، از اول ماه مارچ تا کنون تعداد محدودی خانواده‌های افغان به کشور برگشته‌اند و با گذشت زمان این رقم روز به افزایش خواهد بود.

حفیظ احمد میاخیل
حفیظ احمد میاخیل

او افزود:

"آن‌عده از هموطنان ما که در پاکستان کارت پناهنده‌گی داشتند و تحت پوشش برنامه‌های سازمان ملل قرار داشتند و برگشت آنان برای سه ماه زمستان متوقف شده بود اکنون این پروسه دوباره آغاز شده تعداد محدود برگشت کرده اند چون این پروسه تازه آغاز شده بعد این ارقام بلند می‌رود."

آقای میاخیل می‌گوید، این وزارت به کمک همکاران ملی و بین المللی روی یک پلان جامع برای بازگشت آبرومندانه مهاجرین کار را آغاز کرده و به گفته وی این پلان در هر سال برای ۷۰۰ هزار برگشت کننده سهولت‌های زنده‌گی را فراهم می‌کند.

در هر سال برای ۷۰۰ هزار برگشت کننده سهولت‌های زنده‌گی را فراهم می‌کند.

آقای میاخیل می‌گوید، در جریان یک هفته گذشته بیش از یازده هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشور برگشته اند.

پیش از این حکومت پاکستان فیصله کرده بود که اول ماه مارچ سال جاری میلادی تمام مهاجرین افغان به کشور‌شان برگردند.

هم اکنون حدود دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان بسر می‌برند که از این میان ۱.۴ میلیون تن آنان از گذشته راجستر بوده و بقیه آنان جدیداً ثبت شده‌اند.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته‌است، افغانستان زمان تکمیل خواهد شد که مهاجرین افغان دوباره به کشور‌شان بر گردند.

این در حالیست که قبلاً از این وزارت مهاجرین وعودت کننده‌ها گفته است که نزدیک به شش میلیون افغان مهاجر در کشور‌های مختلف جهان بسر می‌برند.

از سوی هم نادر بلوچ یکتن اعضای مشرانو جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان به تنهایی توانایی این‌را ندارد که برای مهاجرین عودت کننده به کشور سهولت‌های یک زنده‌گی بهتر را فراهم کند.

او افزود:

"حکومت افغانستان به تنهای این توانایی را ندارد که برای بیش از سه میلیون مهاجر که به وطن برگشت می‌کنند دولت این کشور آنچه که ایجاب می‌کند که برای یک مهاجر کمک و همکاری صورت بگیرد برای آنان کمک و همکاری کند."

آقای بلوچ می‌گویند، اگر جامعه جهانی و دیگر سازمان‌های کمک کننده در این زمینه با حکومت افغانستان همکاری نماید، حکومت این‌کشور می تواند برای مهاجرین عودت کننده زمینه زنده‌گی نسبتاً بهتر را فراهم نماید.

گفته می‌شود در جریان سه سال گذشته دو میلیون و دو صدو پنجاه هزار مهاجر افغان به کشور عودت کرده‌اند که به گفته وزارت مهاجرین و عودت کنند‌ها، تنها از آغاز ماه حمل خورشیدی تا کنون بیش از چهار صدو پنجاه هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشور برگشته اند.

خواستیم تا با کمیشنری سازمان ملل در امور پناهنده‌گان نیز در رابطه صحبت نمایم اما با تماس‌ها مکرر موفق نگردیدم تا نظر آن نهاد را بیگیریم.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG