لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

بریتانیا، جرمنی و فرانسه خواهان وضع تحریم‌های جدید بالای ایران شدند


رهبران فرانسه، بریتانیا و جرمنی
رهبران فرانسه، بریتانیا و جرمنی

همزمان با این‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا خواهان وضع تحریم‌های بیشتر اقتصادی بالای ایران شده‌است، بریتانیا، جرمنی و فرانسه به اتحادیه اروپا پیشنهادی را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن خواهان تحریم‌های تازه بالای تهران شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است، سندی را که این سه کشور به روز جمعه به مقر اتحادیه اروپا فرستاده‌اند، تلاشی‌است تا امریکا را برای ماندن به توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان تشویق کند.

شش قدرت بزرگ جهان معامله هسته‌ای را در سال ۲۰۱۵ میلادی با تهران امضاء کردند اما دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی امریکا یکی از منتقدان این معامله است و همواره از آن انتقاد می‌کند.

رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده که بریتانیا، فرانسه و جرمنی از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا ایران را به‌خاطر آزمایش راکت‌های بالیستیک و هم‌چنان نقش آن کشور در جنگ سوریه با تحریم‌های جدید روبه‌رو سازد.

اما بر اساس اصول اتحادیه اروپا، باید تمامی ۲۸ عضو این اتحادیه وضع تحریم‌های جدید بالای ایران را تأیید کنند.

رویترز بخشی از سند را که به اتحادیه اروپا در مورد وضع تحریم‌های جدید بالای ایران فرستاده شده به نشر رسانیده که در آن گفته شده‌است، قدرت‌های اروپایی می‌خواهند بالای اشخاص درگیر در برنامه راکتی و یا مداخله نظامی ایران در سوریه ممنوعیت وضع کرده و دارایی‌های‌شان را منجمد کند.

در همین حال ایچ.آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا به روز پنج‌شنبه در مورد نقش ایران در جنگ سوریه گفت:

ایچ.آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا
ایچ.آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا

"رژیم بشار اسد در سوریه مردم را به قتل می‌رساند، با خشونت مواجه می‌کند، گرسنه نگه‌میدارد، مورد تجاوز جنسی قرار می‌دهد و علیه آن‌ها از سلاح‌های کیمیاوی کار می‌گیرد، از تمام کشورهای جهان می‌خواهم که به‌خاطر خشونت های‌که علیه انسان‌ها در سوریه انجام شده‌است، ایران و روسیه را مسئول بدانند."

بر اساس این سند که به اتحادیه اروپا از سوی فرانسه، بریتانیا و جرمنی فرستاده شده‌است، تحریم‌های جدید بالای ایران نقض توافق‌نامه هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های بزرگ جهان نبوده و هم‌چنان قرار نیست که تحریم های‌که قبلاً بر اساس این توافق‌نامه از تهران رفع شدند، دوباره برقرار شوند.

با آن‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هشدار داده‌است که کشورش از توافق‌نامه هسته‌ای ایران بیرون خواهد شد، اما جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا به‌ تازه‌گی گفت که معامله هسته‌ای با ایران به یکی از تهدیدهای اصلی از سوی این کشور پاسخ می‌دهد و اگر کشورش از این توافق بیرون رود باید راه دیگری را برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران دریابد.

XS
SM
MD
LG