لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

دونالد ترمپ دستور حمله بالای تأسیسات تولید اسلحه کیمیاوی سوریه را صادر کرد


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که دستور حمله‌های دقیق را علیه تأسیسات نظامی حکومت سوریه که برای ساختن اسلحه کیمیاوی استفاده می‌شوند، صادر کرده‌است.

دونالد ترمپ گفت، این حمله‌ها که به گونه مشترک با فرانسه و بریتانیا آغاز شده تا زمانی که سوریه از استفاده از چنین سلاح‌های کشتار دسته جمعی دست نکشیده، ادامه خواهد یافت:

وی افزود:

"هدف اقدامات ما امشب ایجاد یک بازدارندۀ نیرومند در برابر تولید، گسترش و استفاده از اسلحه کیمیاوی است."

ترمپ در جریان سخنرانی خطاب به ملت گفت این حمله‌ها در واکنش به حمله گاز زهری هفتم اپریل در شهرک دوما در سوریه انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، درین حمله دست کم ۴۳ غیر نظامی کشته شدند.

ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است حکومت بشار ارسد رئیس جمهور سوریه این حمله را انجام داده‌است.

اما دمشق این اتهام امریکا را رد کرده‌است.

رئیس جمهور ترمپ در سخنرانی دیشب‌اش از روسیه و ایران، دو متحد رژیم سوریه نیز خواست که دست از حمایت به گفته او رژیم قاتل و وحشتناک اسد بردارند.

وی گفت:

"هیچ کشور با تقویت کردن حکومت‌های سرکش، ستمگران وحشی، و دیکتاتور‌های قاتل در دراز مدت موفق شده نمی‌تواند."

ترزا می صدراعظم بریتانیا می‌گوید، هدف این حمله‌ها تغییر رژیم در سوریه نیست بلکه نابود ساختن اسلحه کیمیاوی است که غیر نظامیان را در سوریه می‌کشد.

ترزا می صدراعظم بریتانیا
ترزا می صدراعظم بریتانیا

وی افزود:

"من به نیروهای مسلح بریتانیا صلاحیت دادم تا حمله‌های هماهنگ و هدفمند را انجام بدهند تا ظرفیت رژیم سوریه از ناحیه اسلحه کیمیاوی کاهش یابد. ما با متحدان امریکایی و فرانسه‌یی خود به گونه مشترک عمل می‌کنیم. حقیقت این حمله باید هیچ کسی را متعجب نسازد. رژیم سوریه تاریخچۀ استفاده از اسلحه کیمیاوی علیه مردمش را دارد."

رسانه‌های سوریه این حمله‌های مشترک سه کشور را تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی خوانده و گفته‌اند اردوی سوریه ۱۳ میزایل را سرنگون کرده‎است.

حدود یک ساعت پس از پایان یافتن سخنرانی ترمپ، پنتاگون گفت که موجی از حمله‌ها پایان یافته و گزارشی در مورد تلفات در میان نیروهای امریکایی و متحدان‌شان که در اجرای این حملات سهم گرفته‎اند، وجود ندارد.

وزارت دفاع بریتانیا گفت، بر اساس نشانه‌های ابتدایی، حملات مشترک امریکا، فرانسه، و بریتانیا در جهت نابودی اهداف‌شان موفقیت آمیز اند.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده گفته‎است، حمله‌های بیشتر طرح‎ریزی نشده‎است.

به گفته متیس، اقدام نظامی بیشتر به ادامه استفاده سوریه از اسلحه کیمیاوی بسته‎گی دارد.

گروه نظارت از حقوق بشر سوریه گفته‎است یک مرکز تحقیقات علمی و پایگاه‌های نظامی در دمشق هدف بمب‌ها قرار گرفته‎اند.

این گروه افزوده‎است که برخی از این پایگاه‌ها و میدان هایی هوایی که مورد هدف قرار گرفته‎اند، پیشتر تخلیه شده بودند.

مقام‌های سوریه نیز گفته‎اند که این پایگاه‌ها چند روز پس از هشدار روسیه تخلیه شدند.

روسیه گفته بود که احتمالاً این پایگاه‌ها هدف حمله قرار بگیرند.

معلومات قبلی:

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که دستور حمله‌های دقیق را علیه تأسیسات حکومت سوریه که برای ساختن اسلحه کیمیاوی استفاده می‌شوند، صادر کرده‌است.

دونالد ترمپ گفت، این حمله‌ها که به گونه مشترک با فرانسه و بریتانیا آغاز شده تا زمانی که سوریه از استفاده چنین سلاح‌های کشتار دسته جمعی دست نکشد، ادامه خواهد یافت.

وی گفت:

"یک عملیات مشترک با نیروهای مسلح فرانسه و انگلستان در حال اجراست. ما از هر دو کشور تشکر می‌کنیم."

ترمپ دیشب در جریان یک سخنرانی خطاب به ملت گفت، این حمله‌ها در واکنش به حمله گاز زهری هفتم اپریل در شهرک دوما در سوریه انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، درین حمله دست کم ۴۳ غیر نظامی کشته شدند.

ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است حکومت بشار ارسد رئیس جمهور سوریه این حمله را انجام داده‌است.

رئیس جمهور ترمپ از روسیه و ایران، دو متحد رژیم سوریه نیز خواست که دست از حمایت به گفته او رژیم قاتل و وحشتناک اسد بردارند.

درین حال، نیکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید، بر اساس تخمین واشنگتن، رژیم بشار اسد در هفت سال درگیری در سوریه حداقل ۵۰ مرتبه از سلاح‌های کیمیاوی استفاده کرده‌است.

یکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد
یکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد

خانم هیلی گفت:

"بیاید واضح باشیم که استفاده اخیر گاز زهری از سوی رژیم اسد علیه مردم سوریه در شهر دوما اولین، دومین و یا سومین و حتی ۴۹همین مرتبه هم نبود که از سلاح کیمیاوی استفاده شده‌است، ایالات متحده تخمین می‌کند که اسد از سلاح‌های کیمیاوی در جنگ سوریه حداقل ۵۰ مرتبه استفاده کرده‌است. تخمین‌های عام حتی ۲۰۰ مرتبه را خبر می‌دهند."

نشست دیروز شورای امنیت سازمان ملل بنابر تقاضای روسیه برگزار شد، روسیه برگزاری این نشست را زمانی تقاضا کرد که امریکا هشدار داد که در عکس‌العمل به حمله کیمیاوی مظنون هفتم اپریل بر شهر دومای سوریه اقدامات نظامی را روی دست خواهد گرفت.

در این حمله از کشته شدن ده‌ها فرد ملکی گزارش شده‌است.

در همین حال بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل گفت، در صورت اقدام نظامی غرب، دمشق گزینه دیگر غیر از دفاع خودی را ندارد.

او به نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که این یک تهدید نه بلکه تعهد است که سوریه می‌کند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست ادعا کرد که امریکا، فرانسه و بریتانیا که اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل اند تلاش دارند تا بشار اسد و متحد آن روسیه را از میان بردارند.

نماینده روسیه در سازمان ملل در مورد حمله مظنون کیمیاوی بر شهر دومای سوریه گفت:

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل

"دلایلی خوبی برای باور کردن داریم، حتی معلومات هم داریم که بر اساس آن بدین باور استیم که آنجا اقدامات تحریک آمیز از سوی خدمات ویژه برخی از کشورها دخیل بوده‌است."

پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که حمله کیمیاوی در سوریه جعلی بوده و با کمک یک سازمان استخباراتی خارجی انجام شده است.

منشی عمومی سازمان ملل ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که هرج و مرج در شرق میانه تهدید برای امنیت بین‌المللی است و سوریه نشان دهنده جدی‌ترین تهدید است.

به گفته آنتونیو گوترش، وضعیت کنونی احتمال پارچه شدن و آغاز دوباره جنگ سرد را افزایش داده‌است.

XS
SM
MD
LG