لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

نگرانی باشنده‌گان برخی ولایات شمال از کمبود آب و احتمال خشکسالی!


شماری از دهاقین، مالداران و باغداران ولایات شمال افغانستان در فصل تابستان سال روان از کمبود آب و احتمال خشکسالی ابراز نگرانی می‌کنند.

مسئولین این ولایات می‌گویند، این مشکلات در تخار، غور، بادغیس، کندز و برخی ولایات شمالی کشور به میان آمده و روی زراعت نیز تأثیر بد گذاشته‌است.

آنان از حکومت می‌خواهند تا به خاطر حل این مشکل اقدام نماید.

سنت الله تیمور
سنت الله تیمور

سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" ما هم اکنون با ۴۰ درصد کمبود آب مواجه هستیم و با آمدن فصل گرما نگرانی وجود دارد، متأسفانه ما هیچ نوع ذخیره را در تخار نداریم و در تخار کار کم صورت گرفته توجه کم شده ما در هر گوشه از تخار دریاهای سرشار و مست داریم و متأسفانه آّب آن به هدر می‌رود."

به گفته آقای تیمور، در ولایت تخار بیشتر برنج کشت می‌شود اما دهاقین این ولایت در سال‌جاری به دلیل کمبود آب فیصله کردند که برنج کشت نکنند زیرا برنج به آب زیاد نیاز دارد.

وی هم‌چنان گفت، زرع نشدن برنج در ولایت تخار یک مشکل است که بالای اقتصاد دهاقین تأثیر بد بجا می‌گذارد.

کمبود آب در فصل گرما تنها نگرانی مردم تخار نه بلکه در برخی ولایات شمالی کشور نیز نگرانی ببار آورده‌است.

فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور در صحبت با رادیو آزادی گفت، نشانه‌های کمبود آب در این ولایت نشان می‌دهد که بیشتر باشنده‌گان ولایت غور در فصل تابستان مناطق شانرا ترک نمایند.

وی افزود:

" در سال‌جاری تنها غور نه بلکه بسیار نقاط افغانستان دچار همین مصیبت شده، ولایت غور یک ولایت کوهستانی و زراعتی است و هیچ بنادر در هیچ ولایت ندارد بیم آن می‌رود که مردم هلاک شوند و یا این‌که سر انجام از این منطقه فرار کنند."

به اساس معلومات دهاقین و مالداران ولایات شمال کشور، در سال‌جاری بخاطر خشکسالی قیمت مواشی نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته‌است.

در عین حال وزارت زراعت و مالداری این نگرانی‌ها را بجا دانسته می‌گوید که خشکسالی کلی بمیان نخواهد آمد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت در رابطه به آماده‌گی‌های‌شان بخاطر حل مشکلات احتمالی خشکسالی به سطح افغانستان به رادیو آزادی چنین گفت:

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان

"بطور قاطع ما گفته نمی‌توانیم که در ولایات افغانستان خشکسالی پیشرو داریم وزارت زراعت طی یک ماه گذشته تنها برای بادغیس حدود دو هزار تُن علوفه را خریداری کرد و روند انتقال آن آغاز شده و تمام ذخایر استراتژی ما در ۳۴ ولایت امسال از نظر گندم غنی و کافی است و ده‌ها متریک تن گندم ذخیره داریم که می‌شود در حالات غیر مترقبه برای آسیب دیده‌گان توزیع شود."

علاوه بر این آقای رستمی گفت، در سال جاری بخاطر ایجاد سیستم‌های آب رسانی در ولایات شمال کشور سه میلیارد افغانی اختصاص داده شده‌است.

قابل یاد آوریست که بخاطر کاهش بارنده‌گی‌ها در فصل زمستان سال گذشته در افغانستان مشکلات خشکسالی بمیان آمده است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG