لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

برخی تاجران ترکی: زمینه‌های بهتر برای سرمایه گذاری در افغانستان فراهم شده‌اند


شماری تاجران ترکی می‌گویند، زمینه‌های بهتر برای سرمایه گذاری در بخش‌های گوناگون در افغانستان فراهم شده‌اند.

پس از سفر صدراعظم ترکیه به افغانستان این بار شماری از تاجران و سرمایه گذاران این‌کشور به افغانستان سفر کرده‌اند.

آنان روز یکشنبه «۲۶ حمل ۱۳۹۷» در دیداری با مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان در کابل تاکید کردند که همکاری‌های چشم‌گیری را در آینده با سکتور خصوصی افغانستان خواهند داشت.

فات میتین معاون وزارت اقتصاد ترکیه در نشست مشترک با مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت افغانستان و ترکیه در حالتی قرار دارند که حجم سرمایه گذاری‌ها میان دو کشور باید به میلیاردها دالر برسد.

او افزود:

"ما از بهر تقویت اقتصاد و تجارت افغانستان اینجا هستیم، شراکت میان سکتور خصوصی دو کشور بسیار مهم است، افغانستان و ترکیه در موقعیتِ قرار دارند که کشورهای منطقه را با همدیگر وصل می‌سازند از این رو باید حجم سرمایه گذاری میان دو کشور به ملیاردها دالر برسد."

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان در حال حاضر داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ترکیه به ارزش چهارصد میلیون دالر می‌رسد که این رقم در مقایسه به گذشته حدود صد میلیون دالر در سال‌های پسین کاهش را نشان میدهد.

این هیئت ترکی در حالی برای ارزیابی سکتورهای مختلف به ویژه داد و ستد تجارتی وارد کابل شده که هفته گذشته صدراعظم آن‌کشور نیز به‌خاطر گفتگو روی موضوعات گوناگون به افغانستان سفر کرده بود.

افغانستان انتظار دارد که گسترش روابط تجارتی با ترکیه راه را برای داد و ستد تجارتی این کشور به اروپا باز سازد.

از سوی دیگر اتاق تجارت و صنایع می‌گوید امیدوارند در کنار گسترش روابط تجارتی، ترکیه در بخش‌های زراعت، صحت، انرژی و معدن کاری نیز در افغانستان سرمایه گذاری کند.

عتیق الله نصرت رئیس اجرائیه این اتاق تاکید کرد که حکومت افغانستان برای سرمایه گذاری‌ها در این کشور سهولت های را فراهم ساخته‌است.

عتیق الله نصرت
عتیق الله نصرت

او افزود:

"برای سرمایه گذاری شرکت‌های ترکی در افغانستان از این رو زمینه فراهم است که میان تاجران افغان و ترکی مشابهت بسیاری موجود است از همین رو با درنظر داشت این مشابهت ها، سرمایه گذاری برای ترکی‌ها در افغانستان کاری دشواری نخواهد بود و حال استفاده از این فرصت‌ها از بهر آن مهم است که دولت افغانستان نیز با ساده سازی قوانین و مراحل کاری اقدامات مهمی روی دست گرفته‌است."

مسئولان این اتاق همچنان می‌گویند، قرار است افغانستان در ماه آینده یک دهلیز هوایی نیز با ترکیه بگشاید.

به گفته آقای نصرت شرکت‌های ترکی برخی از از پروژه‌های باکیفیت را در بخش‌های ساختمان سازی، زیربنایی و انرژی از شانزده سال بدینسو در افغانستان عملی کرده‌است از این رو افغان‌ها سرمایه گذاری آن کشور را در افغانستان به دیده قدر می‌نگرند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG