لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

وزارت دفاع: تحقیق در مورد حمله دشت ارچی کندز به زمان بیشتر نیاز دارد


قبرهای افرادی‌که گفته می‌شود در نتیجه حمله هوایی نیروهای افغان در ولسوالی دشت ارچی کندز کشته شده‌اند
قبرهای افرادی‌که گفته می‌شود در نتیجه حمله هوایی نیروهای افغان در ولسوالی دشت ارچی کندز کشته شده‌اند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تحقیق حکومت در مورد حمله دوم اپریل بر ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز تکمیل نشده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

پیش از این دفتر سازمان ملل‌متحد در افغانستان در گزارشی از قوای هوایی افغانستان انتقاد کرده بود که نتوانسته در این رویداد از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان جلوگیری کند.

یافته‌های هیئت حکومت از حمله قوای هوایی افغانستان بر ولسوالی دشت ارچی کندز به شورای امنیت ملی رسیده و تحقیق در این مورد ادامه دارد.

حالا ریاست جمهوری ارزیابی عمومی از گزارش و یافته‌ها خواهد داشت و در نهایت نتیجه را از این رویداد اعلان خواهد کرد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، هنوز نیاز است تا در مورد رویداد دشت ارچی بررسی‌های بیشتر صورت گیرد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی می‌گوید:

"ما بیانیۀ یوناما را خواندیم و این را باز هم تدقیق می‌کنیم و معلومات بیشتری را که بعداً ارائه خواهیم کرد، به‌طور حقیقی با رسانه‌ها شریک خواهیم ساخت، ولی اکنون بیانیۀ که داده شده، هنوز هم لازم دارد که روی آن بحث شود و با در نظرداشت ارقامی که این‌ها داده‌اند، نوعی تدقیق شود."

دفتر یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان با ارائۀ گزارش روز دوشنبه از نیروهای امنیتی افغان انتقاد کرد که حمله دوم اپریل بر ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، پرسش‌های را در مورد جلوگیری حکومت افغانستان از تلفات غیر نظامیان مطرح کرده‌است.

به‌گفته یوناما، گزارش بر اساس بیش از ۹۰ مصاحبه با خانواده‌های قربانیان، شاهدان عینی، مقام‌های دولتی و کارمندان صحی، سه اجتماع بزرگ مشورتی در شهر کندز و گزارش‌هایی که در جریان مأموریت حقیقت‌یاب در محل حمله به دست آمده، تهیه شده‌است.

در گزارش روز دوشنبه دفتر سازمان ملل‌متحد آمده که هلیکوپترهای قوای هوایی افغانستان به وسیله راکت و سلاح سنگین، یک گردهمایی مذهبی را در قریه لغمانی دشت ارچی هدف قرار دادند که در نتیجه ۱۰۷ تن کشته و زخمی شدند.

به‌گفته یوناما، کشته شدن ۳۰ کودک در این رویداد، پرسش‌های را در مورد حرمت گذاشتن حکومت افغانستان به اقدامات احتیاطی و متناسب در چهارچوب قوانین بین‌المللی بشری به میان می‌آورد.

پیش از این، حکومت افغانستان گفته بود که در حملات یاد شده، شماری از رهبران طالبان در محل که برخی‌شان اعضای شورای کویته خوانده شده‌اند، هدف قرار گرفتند، اما سازمان ملل‌متحد در گزارشش در این مورد اشارۀ نکرده‌است.

یوناما می‌گوید، حکومت افغانستان تأیید کرده که در رویداد به غیر نظامیان آسیب وارد شده و به همین منظور هیئت‌های از جانب وزارت دفاع، ولسی جرگه و مشرانو جرگه برای تحقیق رویداد از جانب رئیس جمهور اشرف غنی مؤظف شده‌اند.

طالبان ادعا کرده اند که این کلا ها از افرادیکه در حمله هوایی در دشت ارچی کشته شدند، می‌باشند
طالبان ادعا کرده اند که این کلا ها از افرادیکه در حمله هوایی در دشت ارچی کشته شدند، می‌باشند

طالبان می‌گویند، در حمله ۳۶ روز پیش در ولسوالی دشت ارچی کندز، ۵۹ تن کشته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که به‌گفته این گروه، بیشتر‌ شان کودکان، رهبران مذهبی و بزرگان منطقه بودند.

سازمان ملل‌متحد می‎گوید، مأموریت این سازمان در موقفی نیست تا حضور یا فعالیت رهبران طالبان یا گروه‌های موجود در زمان حمله هوایی را تأیید کند.

تا هنوز زمان مشخص از سوی حکومت افغانستان برای اعلان یافته‌های هیئت‌های حقیقت‌یاب ولایت کندز اعلان نشده و شاید این بررسی‌ها زمانگیر باشد.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG