لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

میاخیل: خانواده‌های که در مسیر پروژۀ تاپی جابه‌جا شده بودند بیجا شده‌گان بودند


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید خانواده‌های که در مسیر پروژۀ تاپی جابه‌جا شده بودند بیجا شده‌گان داخلی بودند و این وزارت آنان را به ولسوالی انجیل ولایت هرات انتقال داده‌است.

جابه‌جایی شماری از خانواده‌های ناشناس در مسیر پروژه "تاپی" به نگرانی‌ها امنیتی این پروژه بیشتر افزوده است.

اما حفیظ الله میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان روز شنبه «۱۲ جوزا ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی نگرانی‌ها را در این باره بیجا خواند.

آقای میاخیل می‌گوید شمار این خانواده‌ها که به حدود ۵۳۷ فامیل می‌رسید در نتیجه خشک‌سالی‌ها از ولایت‌های بادغیس، فاریاب و غور بیجا شدهاند و در مسیر این پروژِه مسکن گزین شده بودن و اکنون دوباره به ولسوالی انجیل ولایت هرات فرستاده شده‌اند.

حفیظ احمد میاخیل
حفیظ احمد میاخیل

​او افزود:

"این خانواده‌های استند که از سه ولایت فاریاب، غور و بادغیس در نتیجه خشک‌سالی بیجا شده بودند، وزارت مهاجرین با نهادهای بین المللی سروی را آغاز کردند و دریافتیم که آنان بیجا شده‌اند، کمک دریافت کردند و دوباره زمینه انتقال آنان را به منطقه کوهدِستان ولسوالی انجیل ولایت هرات فراهم ساختیم."

یک روز پیش از این شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه گفته اند که شماری از خانواده‌های ناشناس در مسیر پروژه تاپی جابه‌جا شده‌اند.

شماری از خانواده‌های ناشناس در مسیر پروژه تاپی جابه‌جا شده‌اند.

پروژه پایپ لاین تاپی که کار عملی آن در ماه فبروری سال روان میلادی از سوی روسای جمهوری افغانستان، ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و مشاور امنیت ملی هند در شهر هرات افتتاح شد، پیوسته از تامین امنیت آن نگرانی وجود داشته است.

این پایپ لاین که از ولایت‌های هلمند، فراه، هرات، نیمروز و کندهار عبور داده می‌شود، ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند را دارد که افغانستان بر علاوه سایر امتیازات همه ‌ساله ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت را از آن به دست می‌آورد.

افزون بر این، مقامات افغان پیش از این گفته بودند، که پروژه تاپی می‌تواند برای ۱۲ هزار تن زمینه کار را فراهم سازد.

هرچند بارها وزارت امور داخله از تامین امنیت این پروژه اطمینان داده‌است، اما هنوز نگرانی‌ها از موجودیت تهدید در برابر این پروژه محسوس می‌شود.

در این میان، غلام فاروق مجروح یک تن از نماینده‌گان مردم هرات در ولسی جرگه جابجایی فامیل های را که به گفته او به زبان‌های مشخص سخن می‌زنند، در مسیر این پروژه نگران کننده می‌خواند.

او افزود:

"یک تعداد که هویت‌شان معلوم نیست که از کجا استند و چرا به هرات آمده اند درست در جایی جابه‌جا شده‌اند که از یک کیلومتری آنان پروژه تاپی می گذرد، با موجودیت اینها پروژه تاپی با چالش بسیار کلان روبه رو خواهد شد و این‌ها سد بزرگی در برابر این پروژه خواهند بود."

آقای مجروح می‌گوید این خانواده‌ها هنوز در مسیر پروژه تاپی جابه‌جا استند و به امنیت این پروژه تهدید بوده می‌تواند.

اما نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید امنیت این پروژه اولویت آنان است و نخواهند گذاشت تا چالشِ سد راه آن گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG