لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

خالد پشتون: در میان گروه طالبان دو دسته‌گی بوجود آمده‌است


پس از ختم آتش‌بس از سوی گروه طالبان مسلح و ادامه ملاقات‌های تعدادی از اعضای این گروه با مردم و مسئولان نظامی در برخی ولایت‌های کشور، کمیسیون دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که در میان گروه طالبان دو دسته‌گی بوجود آمده‌است.

خالد پشتون یک عضو این کمیسیون روز سه‌شنبه «۲۹ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که یک تعداد طالبان داخلی اند که بنام طالبان هلمندی یاد شده و شماری دیگر آن طالبانی اند که در پاکستان مسکن گزین بوده و تحت اوامر پاکستان و رهبران طالب به جنگ ادامه می‌دهند.

خالد پشتون
خالد پشتون

وی افزود:

"کسانی‌که آن‌ها مقیم افغانستان باشند از همین جا جنگ کرده و قومانده را از همین جا می‌گیرند آن‌ها از جنگ خسته شده و فامیل‌های‌ شان هم در همین جاست خواهان آشتی استند اما طالبان که مقیم پاکستان استند و در این‌جا می‌جنگند بسیار مخالف صلح استند و کوشش می‌کنند که به اوامر پاکستان و قومانده رهبران طالبان که در پاکستان مقیم می‌باشند، کار بکنند."

وی تأکید می‌کند که آتش‌بس در روزهای عید زمینه خوب اعتماد سازی میان حکومت و گروه طالبان بوده و سبب شد تا یک تعداد از آن‌ها از جنگ دست کشیده و دوباره به جبهات جنگ رو نیاورند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردند که پس از اعلام ختم آتش‌بس از سوی طالبان در پایان روزهای عید گزارش‌های به نشر رسیده‌اند که تعدادی از طالبان در برخی ولایت‌ها به آتش‌بس ادامه داده و تعداد هم دوباره بر نگشته‌اند.

بختیارگل همت رئیس شورای ولایتی پکتیکا روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که تعدادی از طالبان پس از اعلام ختم آتش‌بس هم با مردم و مسئولان نظامی دیدار داشته‌اند.

وی افزود:

"روز گذشته در ساحه ارگون در منطقه پیرکوتی نشست میان مردم و نظامیان با طالبان مسلح صورت گرفت."

از سوی هم در برخی گزارش‌ها به نقل از سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته شده‌است که به تعداد ۲۵۰۰ اعضای طالبان در روزهای آتش‌بس وارد پایتخت "کابل" شده و نیمی از آن‌ها دوباره به صفوف‌شان برنگشته و خواهان زنده‌گی صلح آمیز شده‌اند.

تلاش کردیم تا نظر گروه طالبان مسلح را نیز در مورد این گزارش‌ها داشته باشیم اما موفق نشدیم.

حکومت افغانستان از تاریخ ۲۷ رمضان الی پنجم عید آتش‌بس یک‌جانبه را اعلام کرده و سپس گروه طالبان نیز سه روز عید سعید فطر را آتش‌بس اعلام کردند.

در جریان روزهای عید شماری زیادی از اعضای طالبان وارد شهرها شده و با مردم و مسولان حکومتی ملاقات کرده و در محلات مختلف گشت و گذار کردند.

هرچند حکومت افغانستان مدت آتش‌بس را برای ده روز دیگر تمدید کرد اما طالبان درپایان روز سوم عید اعلام ختم آنرا کردند.

کارشناسان افغان می‌گویند که این آتش‌بس بسیار بالای روان و ذهنیت طالبان تأثیر مثبت گذاشته و تعدادی از آن‌ها به این پی بردند که دیگر جنگ نکرده و در فضای امن زنده‌گی کنند.

خالد سادات یکی از کارشناسان سیاسی افغان در مورد به رادیوآزادی گفت:

"آتش‌بس اخیر میان حکومت افغانستان و طالبان در صفوف بخصوص ذهنیت جنگی طالبان از نگاه روانی و ذهنی یک تغییر وارد کرد، دوم اینست که اکثریت طالبان که در جنگ بودند درک از حالات افغانستان و مردم نداشتند حالا که این‌ها درک کردند که با کی می‌جنگند و به کدام هدف می‌جنگند فکر می‌کنند که بالاخره آن‌ها فهمیدن که ما در یک جنگ بیرونی درگیر استیم."

آقای سادات آتش‌بس میان حکومت و طالبان مسلح را در جهت رسیدن به صلح یک گام مثبت خوانده و می‌گوید که این حرکت به نفع مردم افغانستان بوده و تأثیر زیاد بالای تضعیف شدن جنگ در افغانستان دارد.

در این حال احمد سعیدی کارشناس سیاسی دیگر افغان از حکومت افغانستان می‌خواهد که باید بسیار محتاط باشد تا طالبان باقی مانده در شهرها از موقع به نفع خود‌ شان استفاده نکنند.

جاوید حسن زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG