لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

شکران: در سال روان کشت کوکنار در کندهار کاهش یافته است


ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت کندهار در سال روان از کاهش کشت کوکنار در این ولایت خبر می‌دهد.

گل محمد شُکران رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت کندهار میگوید، توزیع کشت بدیل و کمک جامعه جهانی با دهاقین در کندهار منجر شده‌است تا در سال روان کشت کوکنار در این ولایت کمتر شود.

آقای شکران در صحبت با رادیو آزادی گفت، در سال روان بالای (۱۸) هزار هکتار زمین در کندهار کوکنار کشت شده بود که از این میان، (۱۰) هزار هکتار آن به گونه داوطلبانه توسط خود دهاقین تخریب گردیده‌است.

او افزود:

"خوشبختانه در مقایسه به سال گذشته، در سال روان کشت کوکنار در کندهار خیلی کم بود. سال گذشته در (۳۵) هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود، اما امسال تنها بالای (۱۸) هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است. ایجاد باغ های پسته از سوی بعضی موسسات، ایجاد باغ های انگور و سیستم چیله و ساخت فارم های مرغداری از دلایل کاهش در کشت کوکنار می‌باشند."

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر کندهار می‌گوید که در سال روان هیچ اداره دولت افغانستان در بخش تخریب مزارع کوکنار با آنان همکاری نکرده‌است.

از همین رو کمپاین وسیع تخریب مزارع کوکنار در این ولایت انجام نشده‌است.

هرچند در ولسوالی‌های نزدیک به مرکز ولایت کندهار حاصلات کوکنار جمع آوری شده، اما هنوز نیز در ولسوالی‌های دور دست سلسله موسمی نیش زدن کوکنار ادامه دارد و دهقانان دلیل دوام کشت را مجبوریت‌های اقتصادی شان می‌دانند.

احمدالله و علی احمد که سرگرم نیش زدن کوکنار در ولسوالی میوند اند می‌گویند، حکومت زمینه کار را برای آنان فراهم نکرده‌است.

"ما اینجا آمدیم تا نیش بزنیم و کار کنیم. مردم مهاجر استیم، هیچ فرصت دیگر کار وجود ندارد. زمین‌ها و مزارع ما را ترک کردیم، به دلیل نا امنی از مناطق خود بیرون شدیم و مجبوریم برای فرزندان خود نان پیدا کنیم."

"برای نیش زدن کوکنار از خاکریز به اینجا آمده ام. مهاجر استیم، زحمت می کشیم تا برای فرزندان خود نان پیدا کنیم. در شهر فابریکه وجود ندارد که در آن کار کنیم و نه کار دیگر وجود دارد. مجبوریم تا اینجا بیایم."

از سه سال به اینسو در ولسوالی های میوند و ژیری به مقدار (۲۲) میلیون دالر تحت برنامه (فود زون) با دهقانان کمک صورت گرفته و مسئولان می‌گویند که این کمک ها نیز به گونه موثر تطبیق شده، اما دهقانان ادعا دارند که کمک ها به گونه فراگیر توزیع نشده و تاثیر مثبت نداشته است.

گزارش: صادق رشتینی

برای شنیدن این گزارش روی لینک زیر کلیک نماید!

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG