لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

م.م: مواد مخدر و افزایش تقاضا به آن در جهان به‌طور بی‌سابقۀ گسترش یافته است!


سازمان ملل متحد از گسترش سریع مارکیت مواد مخدر و افزایش تقاضا به مواد مخدر در جهان خبر میدهد.

گزارش تازه اداره مبارزه علیه جرایم و مواد مخدر سازمان ملل که به روز سه شنبه به نشر رسید، نشان می‌دهد که کشت کوکنار، تولید تریاک و گسترش مارکیت و تقاضا به مواد مخدر در جهان به طور بی پیشینه افزایش یافته‌است.

یوری فیدوتوف "Yury Fedotov" رئیس اداره مبارزه علیه مواد مخدر سازمان ملل متحد به روز سه شنبه هنگام ارائه گزارش سالانه این اداره در نیویارک گفت، کشت تریاک در سال روان به گونه بی پیشینه در جهان افزایش یافته است.

یوری فیدوتوف
یوری فیدوتوف

آقای فیدوتوف با اشاره به مشکل افزایش کشت کوکنار در افغانستان، از کار مشترک با کشورهای همسایه افغانستان به هدف جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیاوی خبر داد.

او افزود:

"من در رابطه به تلاش های مشترک ما، افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دادم. از سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به اینسو تولید تریاک "۶۵" درصد افزایش یافته است. در سال که گذشت ده هزار و پنجصد تن تریاک در جهان تولید شده بود که از آغاز کار "UNODC" تا حال بالا ترین سطح تولید تریاک می باشد. از این مقدار "۹۰۰۰" تن آن تنها در افغانستان تولید شده و کشت کوکنار هنوز نیز در این کشور در حال گسترش است."

رئیس اداره مبارز علیه جرایم و مواد مخدر سازمان ملل "UNODC" می‌گوید، تلاش های را آغاز کرده‌اند تا در همکاری با کشورهای همسایه افغانستان زمینه اجرایی قانون را فراهم کنند و مانع فعالیت گروه‌های مافیایی شوند.

پیش از این وزارت مبارزه علیه مواد مخدر گفته است که برای مبارزه مؤثر با مواد مخدر، کشورهای منطقه بیشتر دخیل ساخته شوند و حمایت‌های مالی و سیاسی از افغانستان نیز بیشتر شود.

از سوی دیگر، سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان با انتقاد از عدم مبارزه صادقانه کشورهای منطقه علیه مواد مخدر می گوید، برخی کشورهای همسایه افغانستان با مشکل مواد مخدر به گونه سیاسی برخورد می کنند.

سلامت عظیمی
سلامت عظیمی

او افزود:

"با وجود تاکید سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های امنیتی و اقتصادی دیگر برای مبارزه علیه مواد مخدر، علاقمندی کشورهای برای همکاری در این بخش خیلی اندک است که این عدم همکاری منجر به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و فروش آن در جهان شده‌است. بسیار از کشورهای همسایه افغانستان به مواد مخدر و ترانزیت آن به کشورهای جهان با دید سیاسی نگاه می‌کنند و این نوع نگاه بر مبارزه جهانی علیه مواد مخدر تاثیر منفی می‌گذارد."

شهزاده شاهد عضو ولسی جرگه افغانستان فعالیت آزاد گروه‌های مافیایی در افغانستان، منطقه و جهان را عامل اصلی گسترش معضل مواد مخدر می‌داند.

آقای شاهد می‌گوید، تا زمانی که تقاضا در مارکیت‌های جهان کاهش نیابد، افغانستان نمی‌تواند به تنهایی با این مشکل مبارزه کند.

او افزود:

"جامعه جهانی و دولت‌های منطقه در بخش گرفتاری و مجازات قاچاقبران کلان و گروه‌های مافیایی اقدام نمی‌کنند. وقتی تقاضأ موجود باشد، عرضه نیز به همان اندازه می‌باشد. چون قاچاق مواد مخدر به خارج صورت می‌گیرد و قیمت آن بلند است، بناءً دهقانان به کشت تشویق می‌شوند."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان با توجه به قاچاق مواد کیمیاوی از طریق کشورهای همسایه به افغانستان و ترانزیت مواد مخدر از طریق این کشورها به جهان، دوام آن را به امنیت و ثبات جهان خطر ناک میداند و بر تدوین یک استراتژی منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر تاکید می کند.

گزارش: مرسلین ارسلا

برای شنیدن این گزارش روی لینک زیر کلیک نماید!

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG