لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

ولسی جرگه و شورای عالی صلح: گروه طالبان هم آتش‌بس اعلان کند


هرچند تا حال طالبان موقف‌شان را در خصوص اعلام آتش‌بس مشروط از سوی رئیس جمهور افغانستان روشن نکرده‌اند، اما ولسی جرگه و شورای عالی صلح افغانستان از طالبان می‌خواهند که آن‌ها نیز آتش‌بس کنند.

عرفان‌الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه روز دوشنبه «۲۹ اسد ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که اعلام آتش‌بس مشروط از سوی حکومت خواست مردم بوده و یک اقدام بجا و نیک است و طالبان نیز باید چنین اعلام را کنند.

وی افزود:

"از طالبان مسلح خواست جدی ما اینست که پیشنهاد آتش‌بس از سوی حکومت را بپذیرند و آنان نیز آتش‌بس را اعلام کنند تا حکومت و طالبان یک راه دوامدار برای آتش‌بس را دریافت نمایند و آتش‌بس دایمی راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی هموار سازد."

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

رئیس جمهور غنی روز گذشته آتش‌بس مشروط سه ماهه با طالبان را اعلام کرد.

به اساس اعلام محمد اشرف غنی امروز دوشنبه ۲۹ اسد الی میلاد نبی (ص) که مصادف به ۲۹ عقرب می‌شود، آتش‌بس حکومت آغاز می‌گردد.

عکس از جریان آتش‌بس حکومت با طالبان مسلح در جریان روزهای عید سعید فطر
عکس از جریان آتش‌بس حکومت با طالبان مسلح در جریان روزهای عید سعید فطر

آقای غنی می‌گوید که آتش‌بس گذشته که در روزهای عید سعید فطر صورت گرفت، مورد استقبال گرم جامعه جهانی، کشورهای اسلامی، سازمان‌ها و افغان‌ها قرار گرفت و به همین خاطر یک بار دیگر آتش‌بس می‌کند.

ایالات متحده امریکا نیز از اعلام آتش‌بس از سوی رئیس جمهور غنی استقبال کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید که آتش‌بس حکومت در صورتی‌است که طالبان هم آن را مراعات کنند، در غیر آن نیروهای دفاعی کشور برای دفاع از کشور شان آماده استند.

هرچند حکومت افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی سه ما آتش‌بس مشروط را اعلام نمود، اما گروه طالبان تا کنون موقف‌شان را در زمینه مشخص نکرده‌است.

در عین حال سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر طالبان هم آتش‌بس اعلام کنند ممکن میان حکومت و این گروه فضای اعتماد ایجاد شود.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی گفت:

"این‌که حکومت آتش‌بس مشروط را اعلام نموده‌است ما امیدواریم که طالبان هم آتش‌بس کنند تا میان گروه‌های درگیر جنگ فضای اعتماد به میان آید و با این ما در آیندۀ نزدیک شاهد مذاکرات با طالبان خواهیم بود."

اما برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که آتش‌بس مشروط به‌خاطر مفید است که اگر مخالفین مسلح به معنی آتش‌بس نفهمیده و یا هم بین‌شان اختلافات داشته باشند در آن صورت نیروهای امنیتی افغان می‌توانند از خود دفاع کنند.

ودیر صافی یکی از آنان می‌گوید که اگر طالبان آتش‌بس نکنند به این معنی است که این گروه استقلالیت ندارد و در آن صورت به گفته وی مسئولیت بر می‌گردد به آن کشور‌های که از گروه طالبان حمایت می‌کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG