لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

سیما سمر: اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا مأیوس کننده‌است


سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی قصر سفید ابراز تأسف کرده می‌گوید، اظهارات جان بولتون در مورد عدم پیگرد اتهامات جرایم جنگی در افغانستان فرهنگ معافیت در این کشور جنگ زده را بیش از این، تقویت می‌بخشد.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز سه‌شنبه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، اظهارات جان بولتون به‌خاطری مأیوس کننده‌است که تأمین عدالت در مورد قربانیان راه را برای پروسه صلح در افغانستان باز می‌کند.

پیش از این، جان بولتون مشاور امنیت ملی قصر سفید روز دوشنبه هشدار داد که اگر مقام‌های محکمۀ بین‌المللی جزایی، تحقیقات را در مورد اتهام‌های جنایات جنگی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان انجام بدهند، امریکا بالای‌شان تحریم وضع خواهد کرد.

در این حال سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، آن‌ها خواهان رسیده‌گی به تمامی موارد نقض حقوق بشر در این کشور می‌باشند.

بلال صدیقی روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی یک بار دیگر از حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواست که برای رسیده‌گی به جنایات جنگی و جرایم ضد بشری در این کشور اقدامات همه جانبه را انجام دهند و عدالت را تأمین نمایند.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

وی افزود:

"چرا که تأمین عدالت، رعایت ارزش‌های حقوق بشری، تحکیم حاکمیت قانون و مبارزه جدی با فرهنگ معافیت از مجازات، یعنی هر کسی که عامل نقض حقوق بشری شود در مقابل قانون باید مورد پیگرد عدلی قرار بگیرد و به عدالت پاسخگو باشد."

همزمان با این، فدی العبداللهی سخنگوی محکمه بین‌المللی جزایی یک روز پس از هشدار مشاور امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، محکمه بدون ترس به کارش ادامه خواهد داد.

آقای عبداللهی افزود، محکمه بین‌المللی جزایی، بی‌طرف و از پشتیبانی ۱۲۳ کشور جهان برخوردار است.

فدی العبداللهی، سخنگوی محکمه بین‌المللی جزایی گفت:

"محکمه بین‌المللی جزایی به عنوان یک محکمۀ قانون در مطابقت با اصول و نظریۀ عمدۀ حاکمیت قانون بدون ترس به کارش ادامه خواهد داد."

جان بولتون گفته‌است هرگونه تحقیق در مورد اتهام‌های جرایم جنگی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان کاملاً بی‌اساس و غیر قابل توجیه خواهد بود.

به گفتۀ او، ایالات متحده از هر وسیله لازم برای محافظت از شهروندان و متحدانش از تعقیب عدلی غیرعادلانه توسط این محکمه نامشروع استفاده خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی امریکا در بیانیه خود گفته که واشنگتن در تلاش است تا موافقتنامه‌های دو جانبه را با کشورها امضاء کند تا آن‌ها از تسلیمی امریکایی‌ها به محکمه بین‌المللی جزایی خودداری کنند.

یک سارنوال محکمه بین‌المللی جزایی در ۲۰۱۷ خواهان انجام تحقیقات در مورد اتهام‌های جرایم جنگی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان بخصوص بدرفتاری با زندانیان شده بود.

محکمه بین‌المللی جزایی که مقر آن در شهر هاگ هالند است، در سال ۲۰۰۲ برای به عدالت کشاندن مرتکبین جرایم ضد بشریت، جرایم جنگی و نسل کشی ایجاد شد.

ایالات متحده امریکا به این محکمه نه پیوسته، ولی افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت آنرا کسب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG